torsdag den 5. august 2010

Retur fra det Sønderjyske - Schackenborg Slotskro


Vi er hjemvendt efter endnu et par skønne dage på Schackenbog Slotskro.

Møgeltønder og slotskroen er bestemt et besøg værd. Vi var dog lidt småskuffede over nogle ting denne gang. Maden var absolut lækker og smuk at se på, men servicen var ikke helt i top, som vi har oplevet ved vores to tidligere besøg - i august 2009november 2009 og her.

Vi tror det skyldtes, at de havde et par ikke så rutinerede tjenere på de aftener, som vi var der. Vi vil stadig anbefale at besøge kroen, for det er bestemt lækkert mad og måske vi bare var uheldige.

Vi ankom til kroen ved 15-tiden. Vi fik checket ind på værelset og derefter blev der serveret et stykke af kroen slotslagkage. Den var med jordbær, en skøn vanillecreme og toppet med en kugle flødeskum. Dejlig måde at servere flødeskum til lagkage på - så har man muligheden for at fjerne det, hvis man ikke er den store flødeskumtilhænger. Skøn sommerkage - jeg måtte dog give fortabt og levne en smule - men lækker lagkage!


Vi lagde ud med en lille appetizer/amus (?) - en bruschetta med peberfrugtkompot, Serranoskinke og parmesan. En dejlig lille hapser at lægge ud med.


Forretten var hjemmerøget laks, rygeostcreme og kveller/salturt. Her var jeg ikke ovenud begejstret - både laks, kveller og rygeost var temmeligt salt, så det blev for meget af det gode. Laksen var smuk og god i konsistens, men røg + røg + salt + salt + salt .... det var ikke optimalt for mine smagsløg. 


Til hovedret fik vi serveret lammefilet med nye kartofler, bagt selleri, en selleripuré, ærter i ananassirup og rødvinssauce. Det var så til gengæld lige i øjet! Lammet var så mørt, som jeg aldrig har fået lam før. Og jeg som ikke bryder mig synderligt om selleri, kunne godt have spist lidt mere af den lækre puré. Saucen var perfekt til lammet.

Ærterne var bordeaux sukkerærter ... jeg snuppede et par stykker ved morgenmaden den sidste dag....



Desserten .. her gik det galt for fotografen. Jeg var så grådig, at jeg kom til at dykke ned i både mousse og chokoladekage, før jeg fik taget billeder. Derfor dette lille udpluk fra forskellige vinkler.

  

Desserten bestod af en honningmousse, som var cremet, fløjsblød og honningsød, dertil en gateau marcel chokoladekage ... en kage, som består af en bagt chokoladebund og chokolademousse. En skønherlig kombination!! Dertil lidt bær og karamel - så der var både sødt, syrligt, let bittert. Vi ku' li' det!!!!

Madmæssigt et lækkert måltid, hvor kun forretten ikke var i top. 

Servicemæssigt manglede jeg lidt flere oplysninger om retterne - det foregik i ganske få ord. Vi spurgte selvfølgelig, når der var noget, som vi gerne ville have uddybet. Jeg havde bare fornemmelsen af, at den unge tjener ikke rigtigt var ordenligt inde i det.

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Hanne

Jeg har fulgt din blog i lang tid, men har aldrig kommenteret før.. Men jeg må lige komme med en kommentar her :-) Jeg bor ved Tønder og har også spist på slotskroen, og det er okay.. Men der er en restaurant i Tønder der er ti gange bedre.. Kender du Stig's Restaurant? Ellers synes jeg I skal prøve det næste gang, det er altid 100% perfekt mad og man spiser i hans egen "stue" :-)

Piskeriset sagde ...

Nøj, det ser vel nok skønherligt ud! Den slags sukkerærter har jeg ikke set før, men hvor er de dog funky - I like! :-D

Måske jeg også skulle lokke gemalen med på et slotsophold eller to på et tidspunkt... *drømme*

Hanne K's verden sagde ...

Hej Anonym

Tak for tippet. Det lyder spændende og absolut som et sted, man må besøge. Det vil jeg skrive mig bag øret:)

Tønder, Møgeltønder og Sønderjylland tiltaler os. Det må være dejligt at bo der.
Hilsner Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Piske
Det var også dejligt :) Skønt med sådan et afbræk.

Ja, de sukkerærter er totalt funky :)

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne

Det ser da dejligt ud, men jeg forstår godt at laksen var for meget med alt det salt og røg.

De der sukkerærter er pivfrække :-)

Knus Malou

Anonym sagde ...

Kære Anonyme fra Tønder,

- der er jeg nu ikke enig med dig mht Stigs restaurant.
Jeg har kun været der een gang, fordi jeg desværre blev så skuffet da jeg var der.
For mig at se, bliver det lidt for meget til snak for ham. Han kom ind og fortalte om just friskbagt brød, men brødet fra frossent indeni. Han præsenterede forretten som sandart, men det var torsk (min mad er kok, så han ved besked :-) ) osv osv.
Nej, så vil jeg nu hellere besøge Slotskroen, som aldrig har skuffet mig.
Men, hver sin smag - velbekomme :-)!

Anonym sagde ...

Okay det lyder mærkeligt.. Vi spiser der ofte og har aldrig været utilfreds :-) Og har også spist på Slotskroen, men det er slet ikke samme kvalitet og samme gode betjening.. Men ja, hver sin smag :-)

Hanne K's verden sagde ...

Kære Malou

Det var helt sikkert lækkert mad - især lammet var fantastisk.

Pivfrække - jeps! ;) Minder mig om de lilla gulerødder, man kunne få sidste år fra Årstiderne.
Knus Hanne