søndag den 15. august 2010

Ørred & Spinat




Endelig fik jeg tid til at blogge ... og lave mad. Det har været småt med det i denne uge, hvor jeg er startet op efter ferien. Fuld knald på - men så er man jo ligesom igang!!

Fisk skal vi have, mindst én gang om ugen - i denne blev det til 2, da jeg i fredags fik den skønneste sushi på Chinahouse i Herning. Uhhhh, det er godt!! Og sikke en betjening - vi har nu efterhånden været der en del gange, så i fredags fik vi vist stemplet: stamgæster. Det resulterede i et par ekstra lækre og særlige stykker sushi, tangsalat og kaffe. Vi blev helt rørte - vi er SÅ glade for vores lille Kinamand. Vi kommer snart igen - det er sikkert og vist!!!

I går fik vi også fisk. Jeg havde en ørredside i fryseren, som skulle bruges.

Retten blev til lidt hen af vejen af de ting, som var i fryser, køleskab, skabe og drivhus. Dejligt at stå der og "komponere" en ret.

Ørred med spinat og tomat
1 pakke mager bacon
2 nye rødløg
olivenolie
500 g frossen spinat
½ dl vand
1 dl fløde
et par håndfulde små tomater
2 tsk dijon sennep
sukker
salt, peber
citronsaft

½ side af en ørred eller laks - eller laksefiletter

Svits bacon og rødløg i olien til løgene er bløde. Tilsæt spinat og vand - læg låg på og lad småsimre ca. 5 minutter til spinaten er tøet. Tilsæt fløde, salt, peber, sennep og sukker - lad småsimre til saucen tykner en smule. Smag til med citronsaft og evt. mere sukker, salt og peber. Vend tomaterne i til sidst.

Hæld spinaten i et smurt fad. Læg ørred eller laks over spinaten. Pensel evt. fisken og drys med salt og peber.

Sæt i ovnen ved 200 g i ca 12 minutter. Mine fik 15 og det var lige i overkanten.

Server f.eks. ovnkartofler i både.

Note:
Dejlig fiskeret - hurtig at lave og med masser af grøntsager.

Nu er tomatsæsonen over os - hvor jeg elsker det. Fantastisk at kunne gå ud og fylde en hel skål med dejlige, solmodne tomater. Uhmmmm!!!!

12 kommentarer:

Signe sagde ...

Jeg er vild med tomater, så jeg bliver noget misundelig over dit flotte tomatudvalg - solvarme, nyplukkede tomater er bare det bedste :-)

Mig sagde ...

Hvor ser dine tomater gode ud...

Mine er rigtig flotte.... De er bare grønne... har måske plukket 10 i alt... som så har ligget i vindues karmen og fået farve...

Underligt... plejer at have et ton tomater.............

Rigtig god søndag
Hyggehygge
Marianne

KageMor sagde ...

Mums! Du sir bare til næste gang, du bruger lidt af hvert ;-)

Hanne K's verden sagde ...

@ Signe - tomater er bare noget af det bedste. Jeg plejer også at få lidt af en tomatdepression, når sæsonen er slut ;)

Hanne K's verden sagde ...

@ Marianne
Det var da mystisk med dine tomater - mon ikke de pludselig eksploderer i farver :)

Hanne K's verden sagde ...

@Kagemor, Det skal jeg da lige gøre:)

Anonym sagde ...

Dejlig nem og lækker ret. Den vil jeg nuppe til en af de næste dage. Skønt tomat billed du har fået taget. Jeg får helt lyst til at gnaske løs :-D

Hanne K's verden sagde ...

@Vibeke, det er nemlig super nemt. Fisk er i det hele taget noget af det nemmeste ... underligt, at jeg ikke har fundet ud af det noget før ;)
Tror også, at jeg må have en hel pose tomater med til skrivebordet i morgen.

Piskeriset sagde ...

Jeg er desværre kommet væk fra at spise fisk mindst én gang om ugen, men det er en god idé - og en fin ret du lige fik tryllet frem :-)

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Dejligt billede af dine tomater!
Spinat og tomat sammen med fisk, - det kunne jeg også godt finde på, for det ser skønt ud.
Knus
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

@Piske, jeg ved heller ikke, om jeg kan holde fast i vores fiskedag - men jeg nyder det. Også er det bare noget af det hurtigste at tilberede.

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke
Åh ja, de "kære" tomater - jeg kunne tage billeder af dem dagligt:)
Det var en ret god kombination.
Knus hanne