mandag den 23. august 2010

Langtidsstegt unghane



Det var gårsdagens menu. Én havde lidt salttrang i går ... og det var ikke mig ;D Så istedet for dårlig Take away, besluttede jeg mig for at lave den kæmpe bornholmske unghane, som sprang i indkøbskurven i lørdags. Og der var pæn tilfredshed over det valg.

Det var en ordentlig krabat på 2 kg, så samtidig er der mad til flere dage. Skroget er havnet i fryseren til en dag, hvor der skal koges lidt fond, noget af kødet bruges til tærte mandag og en pose med stegt kød er i fryseren til en hurtig pastaret eller lignende.

En rigtig søndagsmiddag blev det til. Jeg langtidsstegte hanen, lavede god gammeldags agurkesalat til, hjemmelavede fritter og rørt mayo og Heinz ketchup til.

Hanen blev krydret med salt og peber indeni og derefter stoppet godt med citronbåde, persille, og 3 af de store enkeltfeds-hvidløg i grove stykker.


Kryddersmør til hanen
100 g smør
1 stort enkeltfeds-hvidløg
frisk basilikum
persille
citronsaft
salt
peber
Smørret fik nogle sekunder i mikroovnen for at blødgøre det. Krydderurter og hvidløg hakkes, det hele røres godt sammen. 




Skindet løsnes forsigtigt på hanen - på brystet og lårene. Det meste af smørret fordeles under skindet og det sidste ovenpå. Drys med salt og peber.



Sæt i ovnen ved 120 grader i 2 timer. Skru op på 210 grader (evt 190 grader varmluft, hvis du også har kartofler i ovnen) Og steg endnu ca. 40 minutter.


Kryddermayo
1 dl Hellmanns mayonaise
citronsaft
frisk estragon
et drys salt
Dette røres sammen og sættes koldt mindst ½ time for at estragonen kan give noget smag til mayoen.

Det er fantastisk, at man kan gå ud og hente sådan en kæmpe kvist estragon. Det ville være lykken at kunne gøre det året rundt.

Den mayo var perfekt til frittern!!


Agurkesalat
2 agurker
1½ dl riseddike
1½ dl vand
3-5 spsk flormelis
salt, peber
Varm eddike og vand - det er hurtigt, hvis man giver den 1 minuts tid i mikroen. Smelt sukker og salt i eddiken og bland peberet i.
Skær agurkerne i tynde skiver og fordel eddikeblandingen over agurkerne. Lad stå i køleskabet. Kan med fordel laves dagen før. Men kan også fint spises efter et par timer på køl.




Søndags-/tømmermændsmiddagen blev godkendt ;)

8 kommentarer:

Unknown sagde ...

MUUMS, det ser super lækkert ud :) Også er det lækkert weekendsmad :)

Piskeriset sagde ...

Manner! Det er jo total forkælelse det der! Der er nogen, der har det sk*degodt i det lille hjem - sikke du nusser om ham ;-)

Hanne K's verden sagde ...

@Aalborgpigen, Tak! Ja, med den tid, som jeg har i hverdagen, så er det nærmest et must at lave noget ordentligt weekend :)

Hanne K's verden sagde ...

@Piske ... ja, gad vide, om jeg fik samme behandling, hvis jeg havde tømmermænd .... øh NOT - han er forment adgang til køkkenet .. ;D

Lea sagde ...

Hvor ser det fantastisk ud..! Kunne godt være at jeg skal eksperimentere med det i næste weekend :-D

Hanne K's verden sagde ...

Hej Lea
Det er en super lækker måde at stege en kylling/unghane på. Og kryddersmørret kan man putte hvad som helst i.

foodfanatic sagde ...

Åh Hanne, hvor ser det bare skønt ud. Det er igen lige noget for mig. Nu er jeg nødt til at lave noget lignende snart. MMmmm.. Kh Nadia

Anonym sagde ...

Jeg har lige slagtet unghaner i sidste weekend, så nu skal din ret prøves