søndag den 1. august 2010

Moules mariniéres




I fredags havde jeg inviteret nogle veninder til en hyggelig aften.... hvor vi selvfølgelig skulle have lidt godt at spise, en masse snak og drinks!!! Der gik lidt teenager i aftenen, bl.a. da vi nåede til desserten, som var rabarbersuppe med panna cotta. Her blev vi hurtigt enige om, at det var bedre at bruge rabarbersuppen, som en cocktail med vodka i!! ;D

De marinerede muslinger blev lavet a la Brødrene Price. Det var super, super lækkert og absolut ikke sidste gang jeg køber muslinger. Alle kunne lide det .... selv de mest skeptiske... Jeg havde dog sikret mig, at der var noget for alle - vi fik også gratinerede hummere, som jeg skriver om senere.

Jeg glæder mig til at prøve Klidmosters opskrift af en gang inden så længe - jeg tror, at det vil være himmelsk.

Og prisen på muslinger er jo rørende billig ... jeg købte 1½ kg + en røget stenbider. I alt kom jeg af med 105 kr. Det er da til at overkomme for så lækkert noget mad. Duften var skøn, da jeg åbnede pakken - frisk havvand!


Moules mariniéres
ca. 4-5  personer som forret/2 personer som hovedret
1½ kg muslinger
2 nye rødløg i strimler
2 fed knust hvidløg
3 små fine porre
1 håndfuld persille
1 kvist timian
3-4 dl hvidvin
olivenolie
salt, peber
Gør muslingerne rene. Fjern skæg, bank muslingerne imod køkkenbordet, hvis de er åbne. Hvis de lukker sig er de levende og gode, hvis ikke skal de kasseres.
Svits grøntsager og urter nogle minutter i olivenolie.
Tilsæt hvidvin og lad dette koge op. Herefter hældes muslingerne i og låget lægges på. De skal nu have ca. 5-6 minutter og gryden rystes nogle gange undervejs.
Klar til servering gerne med et ekstra drys persille. Hvis nogle muslinger ikke har åbnet sig, skal de kasseres.

Vurdering: Lækkert, lækkert mad. Jeg elsker at sidde og "gratte" i sådan noget fingermad. Væden som muslingerne har dampet i smager virkeligt dejligt. Så sørg for noget brød til at suge de dejlige dråber op med!!

Til muslingerne fik vi Ciabattabrød bagt med surdej. Jeg havde luret lidt hos Anarkisten og lod mig inspirere af den opskrift. Jeg bagte dem på min bagesten og det gav en lækker skorpe.

Jeg fik 3 brød ud af opskriften.

Surdej
15 gram gær
1,3 dl vand
2,5 dl mel
Rør gæren ud i vandet og rør sammen med melet. Lad stå ved stuetemperatur til næste dage - mindst 12 timer.

Dej
35 g gær
2,5 dl vand
2 spsk olivenolie eller rapsolie
3,5 dl Tipo 00 mel
3,5 dl durummel
2 1/4 tsk havsalt
Rør gæren ud i vandet og lad stå et kvarters tid. Rør i en røremaskine vandet sammen med surdejen samt de øvrige ingredienser undtagen salt. Lad røremaskinen køre 3-5 minutter ved lav hastighed. Tilsæt saltet og rør endnu nogle minutter.
Lad hæve et par timer. Form 3 brød - jeg placerede dem på en plade godt drysset med durummel. Dette for at jeg efter hævning forsigtigt kunne lempe dem over på min pizzaspade og placere dem på bagestenen.
De formede brød skal også hæve 1-2 timer.

Ca. 1 time før bagning tændes ovnen på højeste trin, inden placeres bagestenen i den kolde ovn.
Når stenen og ovnen er varm og brødene klar til bagning flyttes de forsigtigt fra hævestedet til pizzaspaden og over i ovnen. Bages ca. 12-14 minutter.

Vurdering: Brødene var meget lækre - sej krumme og dejlig skorpe. Jeg skal bruge den bagesten noget mere fremover, for det gør virkelig en forskel.

10 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne

Nam nam, sådan en omgang muslinger kunne jeg godt lige klare i dag :-)

Nu bliver jeg altså nødt til at anskaffe mig en bagesten. Hvad er det for en du har?

Knus Malou

Anonym sagde ...

Hæ hæ hæ..du burde næsten lige runde min blog! Jo jo, det SER da lækkert ud. Og nu ved jeg så hvor jeg kan finde opskriften.

Hanne K's verden sagde ...

Kære Malou
Det var lige præcis nam nam!
Jeg kunne godt lige dyrke en ordentlig omgang sushi. Jeg så Mick Schack lave sushi sammen med ham, som har Det Japanske Taarn i Tivoli. Jeg siger dig, det så lækkert ud!!!

Jeg har købt en Weber denne gang. Men jeg har tidligere haft en billig én. De virker lige godt. Jeg tror bare, at Weberen holder lidt bedre - materialet er ikke så porøst, som de billige. Nogle siger, at de i stedet køber nogle klinker i et byggemarked... men så handy er jeg ikke ;D
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej LaChris
Har lige læst - hehe - men som jeg også skriver, så fik jeg omvendt 2 muslinge-fornægtere;D De havde det sværrest med den lille hvide "knap" inden i muslingen ...
Prøv det en dag - bare som en lille forret, så kan det jo ikke gå helt galt, hvis man ikke bryder sig om det. Og "suppen" kan man jo altid søbe i, hvis man kan lide hvidvin, urter og hvidløg.
Kh Hanne

Piskeriset sagde ...

Ohlala - meget spændende og lækkert! Har du en lokal fiskepusher? Jeg kunne egentlig godt tænke mig selv at lave det, men jeg ved ikke helt, hvor jeg skal få dem fra. Måske jeg bare skal få taget mig sammen til at prøve Skagenfood...

Hanne K's verden sagde ...

Hej Piske
Der kommer en helt i orden fiskebil fra Hvide Sande 2 gange om ugen i Viborg. Og der kan man så bestille, hvis man ønsker sig noget særligt.
Det er utroligt, at der er så få fiskehandlere rundt i landet...

Skagenfood var nok en god idé. Har jeg også overvejet, før jeg opdagede den gode fiskebil:)

Mig sagde ...

Det ser bare så godt ud... Ved ikke om jeg kan lide muslinger ???

Måske det er ved at være på tide og bare ksate sig ud i at prøve..

Så er det bare lige... Hvor hulen kan jeg mon købe dem...¨

Hyggehygge
Marianne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Marianne
Hvis de er helt friske, så er det virkelig en lækker spise!

Kh Hanne

foodfanatic sagde ...

Kære Hanne
Kan godt være, at jeg spiste der så sent som i lørdags, men efter at have set dit indlæg, er jeg vist nødt til at besøge min yndlingsbistro igen snart for deres moules frites. Der findes intet bedre (okay, måske lige jomfruhummere).
Kh Nadia

Hanne K's verden sagde ...

Kære Nadia
Moules frites - det MÅ jeg også smage! Kan lige forestille mig, hvor godt den kombi må være.
:)
Kh Hanne