mandag den 9. august 2010

Koldskål og hjemmebagte kammerjunker


Det er næsten blasfemisk. Jeg fik dette års første portion koldskål i torsdags... Så for at råde bod på sådan en fadæse lavede jeg også hjemmebagte kammerjunker.

Surfede lidt rundt på nettet og sjussede mig efterfølgende frem til følgende opskrift.

50 g vårhvede fra Nyord (lidt grov hvede med skaldele og kim)
75 g alm hvedemel
1 tsk bagepulver
1 stang vanille
40 g rørsukker
60 g koldt smør
½ sammenpisket æg
revet citronskal (kan udelades)

Melet blandes med bagepulver, sukker, vanille, citronskal - det kolde smør smuldres ud i denne blanding. Det hele samles med ægget.



Læg koldt en times tid.


Form til ca. 60-70 små kugler, som trykkes flade med en finger.
Bag ved 175 grader i ca. 10 minutter. Sluk ovnen og åben ovnlugen og lad dem stå yderligere 10 minutter.
Køl af på en bagerist.


Færdige kammerjunker


Koldskål

4 æggeblommer
2 spsk sukker (som har trukket med vanillestænger)
½ stang vanille
50 g skyr
7 dl kærnemælk
citronsaft

Pisk blommer og sukker til lyst skum - det tager nogle minutter.
Pisk vanille, skyr og kærnemælk i - smag til med citronsaft og stil koldt. Gerne med nogle skiver citron i.


10 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Nej hvor hyggeligt med lokalt mel - det ser dejligt ud :-)

Sådan en gang koldskål med kammerjunkere gør underværker. Jeg har faktisk ikke fået det siden den dag, jeg bloggede om det - det er for dårligt! Det smager nemlig pivgodt, sådan en gang hjemmelavet koldskål.

Og smuk detalje med citronskiverne :-)

Signe sagde ...

Dine kammerjunker ser vel nok lækre ud; jeg har endnu ikke fået bagt nogle, der er faldet i familiens smag (de vil helst have Karen Volf). Det tager dog på ingen måde modet fra mig; jeg bager bare nogle andre næste gang :-)
Lækkert med det lokale mel!

Lars sagde ...

Jeg har en tilståelse.. en grim en..

Jeg har ikke fået koldskål iår, og lignu har jeg lyst til det. Klokken lidt for mange om natten :(

Hanne K's verden sagde ...

Piske, Jeg er ret vild med at prøve de her forskellige typer mel. Denne havde min mor og far med hjem til mig fra Møn eller retter Nyord.

Hjemmelavet koldskål er et hit!! Fatter ikke, at jeg ikke har lavet noget mere af det...

Hanne K's verden sagde ...

Signe, de var også ret gode. Haha ... men jeg kan godt genkende det med Karen Volf - det er jo trods alt den smag, man er vokset op med - men god kamp;o)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Lars
Haha... du er modig ;o)
Du må ha' gang i en portion i dag!!

foodfanatic sagde ...

Kære Hanne
Kan godt se, at det vist kun er min egen skyld, at jeg ikke har fået koldskål denne sommer (udover en smule i maj måned). Jeg brugte min bopæl som undskyldning, men efter at have set dig lave det hele fra bunden, får jeg helt røde ører :)
Kh Nadia

Hanne K's verden sagde ...

Kære Nadia

hahaha ... du er sikkert charmerende med røde ører;)
Du må på med vanten - det kan stadig nåes.
Kh Hanne

foodfanatic sagde ...

Nu kommer jeg jo snart til Danmark, så jeg er bange for, at jeg sikkert bliver fristet til at købe den færdig - i hvert fald kammerjunkerne ;)

Hanne K's verden sagde ...

Nadia, de er jo også gode. Det er jo den smag vi husker fra vores barndom :)