lørdag den 7. august 2010

Fredag = Fisk = Fiskelasagne a la Brødrene Price


Endelig fik jeg prøvet kræfter med Brødrene Prices fiskelasagne. Jeg fulgte opskriften ret nøje. Valgte dog at lave min egen pasta.

200 g øko Tipo 00 mel, 200 g øko durummel og 4 store øko æg. Dette blandes en stor skål eller på bordet - start gerne med en gaffel, så bliver fingrene ikke nasset helt til.



Dejen er samlet og klar til æltning - vildt og voldsomt og sikkert mindst 10 minutter. Jeg tager nogle gange pastamaskinen i brug efter nogle minutter. Og kører dejen igennem adskillige gange, indtil den bliver glat, og smidig. Dette fordi min æltemuskler er lidt slappe ;)


Næsten glat og fin ... jeg burde nok have fortsat endnu 5 minutter ...


Efter en times hvile i køleskabet er dejen klar til at blive rullet ud med den skønne pastamaskine...


Plader klar til lasagnen.


Inden lasagnen kan lægges sammen skal der laves 3 saucer: tomatsauce, bechamel/mornaysauce og pesto.

Først tomatsaucen, som skal laves af 6-8 store friske, gerne sommersøde tomater hakket i små tern, et par finthakkede skalotteløg, 4 fed finthakket hvidløg og en god sjat olivenolie.
Start med at sautere løg og hvidløg i olien nogle minutter. 


Tilsæt herefter de hakkede friske tomater og lad dette småsimre endnu et par minutter.


Herefter tilsættes en dåse øko tomater hakkede eller flåede, 1 glas hvidvin og en håndfuld frisk hakket oregano (eller 1 tsk tørret). Lad nu simre ½ times tid over meget svag varme tilsæt evt lidt mere vin eller vand, hvis saucen koger tør. Smag tilsidst til med salt, peber og sukker til saucen har den rette sødme/syre.


Så kommer vi til pestoen, som jeg lavede af en ordentlig bunke friske basilikumblade. Det var bare at gå i drivhuset og rippe planterne. FANTASTISK!!!


Basilikum, 1-2 fed hvidløg, et par håndfulde friskrevet grana padano (eller parmesan), ca ½ dl pinjekerner (eller andre kerner/nødder - solsikke, cashewnødder, mandler), masser af oliven- eller rapsolie (3-4 dl), citronsaft, salt og peber. Det hele køres i en foodprocessor - dog ikke med salt. Smag til med salt, citron og evt. ekstra hvidløg. Lad gerne stå og trække ½-1 time - så trækker smagen ekstra frem.

Klassisk bechamel ... eller mornay, da der tilsættes ost til denne sauce.
Jeg lavede saucen af 25 g smør, 2 store spsk mel - dette bages op. Tilsæt derefter ca 5 dl varm mælk. Pisk til en glat sauce og lad dette småsimre ca 15 minutter ved meget svag varme. Smag derefter til med salt, peber og revet ost.
Jeg brugte en lagret fed ost, da jeg synes, at det giver bedst smag - ca. 2 dl fintrevet ost.


Det kan bruges torskefilet eller anden lys fisk, som er fast i kødet.
Jeg valgte disse flotte rødfiskefiletter ved fiskehandleren.


Fisken skæres i strimler ... en anden gang vil jeg huske at krydre fiskestrimlerne med salt og peber. Jeg synes, at retten til sidst krævede et godt drys salt.


Fordel nogle strimler fisk i en smurt form, ovenpå nogle skefulde tomatsauce, bechamelsauce og pesto, derefter lasagne plader og fortsæt på denne måde.


Slut af med lasagneplader, bechamelsauce og den sidste pesto. Drys med grana padano eller parmesan og retten er klar til ca. 25-30 ved ca 210 grader.


Til lasagnen er gylden på toppen.


Vi fik lidt tomatsalat og brød til.


Absolut "besværet" (hyggen i køkkenet!!) værd - en toplækker variation af lasagne.
Jeg har lige spist en portion til frokost. Normalt synes jeg, at lasagne er bedst på dagen, da pastaen bliver ret slap og kedelig på anden dagen. Men denne smagte lige så vidunderlig som i går. Hænger nok også sammen med at hjemmelavet pasta har lidt mere bid og karakter.

Tak til Brødrene Price :)

18 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Årh men altså Hanne - hvor ser det bare skønt ud! Og meget flot fisk, du har fået fat i til det - det er dejligt at se alle de billeder :-)

Mig sagde ...

Hold OP hvor ser det LÆKKERT ud !!!!!

Ummmmmmm !!!!!

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne

Wow, det ser fantastisk godt ud. Ja tak, 5 af dem :-)

Knus Malou

Hanne K's verden sagde ...

Piske, Tak :) Gik vist lige lidt amok i billeder.

Hanne K's verden sagde ...

Hej Marianne
Tak :) Det skal helt sikkert laves igen.

Hanne K's verden sagde ...

Kære Malou

Tak :) Haha ... sender straks catering-bilen afsted ;)

Knus Hanne

Det Lyseblå Køkken sagde ...

Virkelig lækker mad og flotte fotos.

Fiske- og spinatlasagne står i høj kurs her i huset. Og hjemmelavet pasta er nu engang bedre end færdigkøbt. Man kan blande så mange smage i dejen.

Din udgave skal helt klart prøves.

MissMuffin sagde ...

Spændende opskrift Hanne, men ved nu ikke helt, om jeg er så vild med fisk, at jeg tør komme den i en lasange!
Har også bestemt mig for, at investere i en pastamaskine, for dte må være så lækkert med hjemmelavet pasta og herhjemme spiser vi rigtig meget pasta!

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
DET ser lækkert ud, og minder mig om, da jeg havde min sidste restarant, var fiskelasagne også på mit menukort, men jeg tror sørme ikke, at jeg har lavet det siden, det er da i grunden for dumt! Så nu står den på listen af de retter, der skal laves.
Knus
Vibeke

Signe sagde ...

Vi har lavet denne lasagne adskillige gange, og ungerne er også helt vilde med den - det smager bare super!
Flotte billeder, du har taget af processen.

foodfanatic sagde ...

Kære Hanne
Hvor ser det bare lækkert ud. Hvor overskudsagtigt både at lave hjemmelavet pesto og pasta - jeg tror, at jeg måske havde snydt ;) tror du, at man kan variere fyldet. f.eks. med kylling?
Kh Nadia

Hanne K's verden sagde ...

@Det lyseblå køkken - tusind tak :)
Hjemmelavet pasta er bare fantastisk ... jeg må da vist prøve at eksperimentere med smage. Hvad kan du finde på at putte i?

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke

Åh, den liste bliver hurtigt lang, når man er på rundtur i blogland;)

Glæder mig til at se din version.
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@Miss Muffin, du MÅ eje en pastamaskine. Det smager simpelthen så godt.

Du kunne i stedet putte kylling i ... eller lave den vegetarisk, hvis du ikke er så vild med fisk :)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Signe
Tusind tak ... det var lige lidt sjovt at tage billeder på en dag med masser af lys :)

Hanne K's verden sagde ...

Kære Nadia

HAHA - ja, jeg følte mig også lidt overskudsagtig den dag ;)

Ja, jeg ville godt kunne finde på at bruge kylling. Eller man kunne lave den vegetarisk og måske bare lave lidt større portioner af pesto og tomatsauce. Jeg synes kombinationen af de 3 forskellige saucer var fantastisk.
Kh Hanne

Unknown sagde ...

Ej det ser da bestemt ikke væmmeligt ud, nærmere himmelsk :D
Jeg plejer at lave fiske lasagne udelukkende med grøn sovs, men måske man skulle prøve denne version :)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Aalborgpigen
Og velkommen her :)

Det skulle du prøve - smager virkeligt lækkert. Jeg kunne godt finde på at udelade fisken en dag for de 3 saucer passer SÅ godt sammen:)