tirsdag den 24. august 2010

Kyllingetærte med rødbede/edamamesalat


Mandag var det nemt at få lavet aftensmad. Noget af kyllingen skulle bruges og jeg fik vildt lyst til at lave en tærte. Den blev til at de ting, som jeg lige havde for hånden ... og det er taknemmeligt på denne årstid med solmodne tomater og friske krydderurter.

Derudover havde jeg i Gårbutikken Bakkely købt et bundt bolchestribede rødbeder, som jeg også skulle prøve at lege lidt med.

De ligner næsten almindelige rødbeder udvendigt....



Indeni ser de super skønne ud.
Jeg lurede lidt hos Klidmoster, som på et tidspunkt havde lavet en rødbedesalat.
De tynde skiver blev vendt i olivenolie, citronsaft og drysset med salt. Så fik de 10 minutter ved 220 grader.

Jeg har ikke været særlig stor fan af rødbeder ... men jeg må sige, at denne tilberedning var rigtig god. Så ikke sidste gang, jeg prøver det.


Edamamebønnerne har jeg også villet afprøve i en salat - så det blev en kombination af rødbeder og edamame i dagens salat.

Jeg fandt bønnerne i SuperBrugsen i Karup til den rørende billige pris: 2 poser á 400 g for 25 kr. ... Jeg har ellers gladeligt smidt 45 kr hos Yutaka for 500 g. De har nu mistet en kunde ;)


Jeg kogte bønnerne ca. 3-4 minutter i vand med et ordentligt skud salt. "Poppede" bønnerne ud af deres bælge og vendte dem i lidt citronsaft. De smager super godt både kolde og varme. Og rigtigt dekorative i salater - men også dejlige som snack serveret i bælgene med havsalt og citronsaft. 


Rødbederne i bunden og bønnerne øverst og så fik salaten et lille drys purløg.


Tærtedej
100 vårhvede eller andet groft mel
75 g alm. hvede
et drys salt
100 g koldt smør
1 æg
en lille smule koldt vand
Smørret smuldres i mel og salt. Tilsæt æg og evt. lidt vand. Saml dejen hurtigt, film den og læg koldt i ca. 1 time.


Dejen rulles ud og lægges i en tærteform. Prikkes med en gaffel og sættes 10 minutter i fryseren. Så undgår man dejen kryber ned af tærteformsiderne. Forbages 10 min. ved 200 grader.


Fyld
1 courgette/squash skåret i tynde bjælker
et bundt purløg
et par håndfulde små søde tomater
100 g Feta i små tern
rester fra en stegt kylling eller en kogt eller et kyllingebryst, som man blot steger inden... Man ville også kunne brug rejer, en skinkerest osv.


Det hele fordeles i tærtebunden.


Herefter hældes en æggeblanding over bestående af:

4 små æg
1 dl cremefraiche
2 dl fløde (eller andet mælkeprodukt)
1 tsk salt
hakkede friskkrydderurter - f.eks. oregano, basilikum, timian, salvie
peber

Evt. drys lidt cheddarost over tærten.


Bag ved 200 grader i ca. 25-30 minutter til tærten er gylden. Evt må man dække kanterne lidt med bagepapir, hvis de bliver for mørke.


Meget mættende aftensmad. De bønner ligger en solid bund :)

18 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Det ser knageme godt ud, de bønner vil jeg kikke efter i Kvikly, næste gang jeg kommer til Sønderborg.
Knus
Vibeke

Tine sagde ...

Når du har været hos Bakkely, har du jo været så tæt på mig, som du næsten kan komme. Vores vej ligger jo op til rundkørslen. Hhhhmmm hvornår mon vi får gjort noget ved den der hus-fremvisning :-)

Anne sagde ...

Kære Hanne,
Hvor er den flot din tærte. Man bliver i helt godt humør af at se på den med de friske og indbydende farver - og lækkersulten.

Piskeriset sagde ...

Nøj! Det ser vel nok flot ud - jeg er ret pjattet med de stribede rødbeder, og bønnerne er nu også ret smukke :-)

foodfanatic sagde ...

Oh my, nu er jeg vist nødt til at lave tærte en af dagene. Det ser forrygende ud. Kh Nadia

MissMuffin sagde ...

Jeg har endnu ikke fået prøvet de der bønner, så måske jeg kan være heldig at brugsen inden i byen har dem på lager..
Har ikke li været i nogen af byens grønthandlere/etniske butikker, for jeg synes ikke de er særligt gode her i Aalborg..
Ser meget lækkert ud:)

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke
Tak - det er dejligt med alle de farver:)
Håber, at du får held til at finde bønnerne - de er virkeligt lækre og samtidig super sunde.
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Tine
Det var jeg slet ikke klar over... har slet ikke haft styr på, hvor I bor. Det er da fantastisk at være nabo til Bakkely:)
Ja, hvornår mon .... tiden flyver afsted.

Hanne K's verden sagde ...

Kære Anne
Tak - ja, det er super dejligt med alle farverne. Man bliver så glad :)
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@Piske - ja, jeg kunne heller ikke stå for de rødbeder. De havde faktisk også en gul version, som jeg kunne tænke mig at prøve. Det er jo lidt sjovt, når man får grøntsager med spøjse farver;)

Hanne K's verden sagde ...

@MissMuffin - god bønnejagt! Det er da utroligt, der burde da være grundlag for nogle ordentlige etniske butikker i en by som Aalborg...

Hanne K's verden sagde ...

Hej Nadia
Man kan hurtigt få akut-tærtetrang ;)

Marianne sagde ...

Altså Hanne ... for pokker det ser godt ud !!!!

De der bønner har jeg godt aldrig set.... Ser ellers rigtig gode ud !!!

Hyggehygge
Marianne

Anonym sagde ...

Uhhh det ser lækkert ud. De rødbeder er altså bare så flotte. Jeg har ledt og ledt efter de der bønne. Men når man bor på landet i midtsjælland er de bare ikke til at opdrive. Jeg føler virkelig at jeg går glip af noget lækkert -s-

Hanne K's verden sagde ...

Hej Marianne
Jeg smagte første gang de bønner på Sushi+ i Århus - og jeg var solgt.
De er SÅ gode.
Jeg har også kun set dem i etniske butikker og så i SuperBrugsen. Så mon ikke de vinder indpas efterhånden.
Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Vibeke
Prøv at kigge hos SuperBrugsen ... det er det eneste sted, jeg har set dem - endnu. Og så de etniske butikker. Jeg tror, de vil blive populære - så mon ikke de kommer i andre supermarkeder på et tidspunkt.
Jeg håber, at du finder dem - de er virkelig skønne.
Kh Hanne

Sund fornuft sagde ...

Nøøj hvor ser det lækkert ud,-) Skal da helt klart prøves!

Hanne K's verden sagde ...

@Sund fornuft, tak :) Det var nogle lækre sager. Glæder mig allerede til i aften, hvor den igen står på edamamebønner - dem kan man godt blive forfalden til, så pas på ;)