tirsdag den 30. august 2011

Krabbekløer, jomfruhummere og hjemmelavet aioli med krydderurter

Vi vil så gerne spise noget mere fisk - det smager godt, det giver en let mæthed, det er sundt, det er nemt og hurtigt at tilberede. Dvs. der er kun gode argumenter for at skrue op for fiskeindtaget!

Igen vil jeg forsøge at få en fast fiskedag hver uge - om fredagen, hvor den gode fiskebil fra Hvide Sande holder i Viborg.

I fredags købte jeg hummerhaler, krabbekløer, kammuslinger og dorado/dourade (?).

Fredag aften blev en rigtig smovseaften, hvor vi spiste os mætte i skaldyr. Må dog indrømme, at jeg ikke er stor fan af kammuslinger ... hænger måske sammen med, at jeg ikke tilberedte dem nok. Jeg synes, at de var for rå inden i ... og smagen uinteressant. 

Hummerhalerne og krabbekløerne var så til gengæld helt fantastiske! 

Jeg serverede dem med helt simpelt tilbehør - 2 slags hjemmelavet aioli. Begge lavet på en base smagt til med sennep, hvidløg og citron. Delt i 2 blev den ene smagt til med en bunke frisk dild og den anden thai-inspireret med koriander og grøn chili.
Basen for aiolierne
2 æggeblommer
1 tsk sennep
et nip havsalt
2 fed revet hvidløg
saft fra ca ½ citron
ca 2 dl mild olie (f.eks. raps eller solsikke)
Pisk æggeblommer, sennep, hvidløg, salt og citronsaft sammen.
Pisk nu - gerne med elmixer - dråbevis olien i, til du har en fed mayonaise.

Del mayonaisen i 2. Smag den ene til med en håndfuld finthakket dild, evt lidt mere citron og salt.
Den anden smages til med et par spsk frisk og finthakket koriander og ½ finthakket grøn chili, evt et drys cayenne og lidt mere salt og citron.

Sæt aiolierne på køl indtil servering.

Hummerhalerne lavede jeg på denne måde.
Fyldte dem med en kryddersmør lavet på smør, rød chili, hvidløg og frisk koriander og et par knuste friske korianderfrø.

Note:
Der er ikke så meget at sige ud over Uhhhhmmmmmmm! Det er himmerigsmundfulde.

Jeg sprang over hvor gærdet er lavest og serverede et brød fra il fornaio.
Krabbekløerne var kogte - så jeg slog blot hul på dem med bagsiden af en spiseske og pillede kødet ud, inden jeg serverede.
Økosennep hjembragt fra Sverige ... tuben skulle gøre, at senneppen ikke harskner så hurtigt, som sennep på glas. Så det er jeg spændt på, om det holder.

12 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Hanne altså - nu vil jeg drømme om det hele natten! Hm... på den anden side set... det er jo ikke det værste at drømme om ;-)

C'est La Vie By G. sagde ...

Nej hvor lækkert! Der er bare ikke noget bedre end skaldyr :) Måske jeg skulle smutte forbi fiskemanden til weekenden? :)

MollyMy sagde ...

Uhm, mit mundvand løber :)

Mette sagde ...

Jeg har så mange livretter/favoritspiser, men skaldyr, aioli og brød er noget nær det bedste, man kan få! Uhm det ser godt ud :)
Heldigvis skal jeg til GourmetGirafferne i aften, hvor vi skal have muslinger og pighvar (og fondant), så det hjælper lidt på trangen til alt godt fra havet, som du har skabt med dit indlæg ;)

Erkand sagde ...

Uhmmmm - hummerhaler - ser meget lækkert ud :-)

/Erland

Hanne K's verden sagde ...

@Piske,
Jeg håber, at du drømte godt :)
Det må du i det hele taget gøre i denne tid med alle de skønne ting, som du får puttet i munden og i opleveren.

Hanne K's verden sagde ...

@C'est La Vie By G,
Jeg håber, at du nåede forbi fiskemanden her til weekend. Det er bare perfekt hyggemad.

Hanne K's verden sagde ...

@MollyMy, forhåbentligt ikke ned i tastaturet ;)

Hanne K's verden sagde ...

@Mette
Det er bare så lækkert - sikkert fordi det samtidig er totalt enkelt.
Træls, at der er så lang til Århus, ellers ville jeg være vild med at være med i GG.

Hanne K's verden sagde ...

@Erland,
Lækkert og enkelt - det var lige, hvad det var :)

Mette sagde ...

Det kunne være fedt, hvis du var med :)

MissMuffin sagde ...

Uhm, hvor får jeg lyst til krabbeklør!
Tror jeg må tjekke om min fiskemand sku have nogen der var kogte, for det er så nemt!
Dengang jeg så tuben med sennep synes jeg altså at det lignede en tube solcreme, haha!