onsdag den 24. august 2011

En virkelig lækker hakkedreng

Alle kan lave en hakkebøf og egentligt er det måske et ret uinteressant indlæg, men de her bøffer smagte bare virkeligt godt ... så for at huske krydderblandingen til en anden gang, kommer den her alligevel.

Det var Malou, som fik vækket min lyst til hakkebøf. Tak til en verden fuld af madbloggere, når man er i syv sind i forhold til aftenens måltid!!

500 g oksefars, ca 12 % fedt (fedt er godt i hakkebøffer = god smag!!!!)
1-1½ tsk kryddersalt (havsalt med havens krydderurter: citrontimian, salvie, merian, timian)
et godt kværn friskkværnet peber
1 stor spsk hakkede, salte kapers
2 tsk estragon - jeg brugte restproduktet fra den olie
2 spsk HP Sauce, Barbecue
1 tsk Worchestershiresauce
1 pk bacon
Rør det hele godt sammen. Del i 4 bøffer, som æltes og "slås" hårdt sammen i hænderne til sammenhængende bøffer.
2 skiver bacon vikles omkring hver bøf. Brunes godt i smør og olie. Og sættes derefter i ovnen ved 200 grader i ca 10 minutter.

Jeg lavede også Salt & Vinegar-knuste kartofler til - opskriften er fra Heidi. Virkeligt lækre kartofler, jeg var nok lidt for nærig med eddiken ... det må gøres om en anden gang, for kartoflerne skal helt sikkert laves igen.

6 kommentarer:

heidi sagde ...

Jeg tror også jeg skal prøve at lave bøffen på den måde næste gang, og så stege færdig i ovn. Har desværre en tendens til at stege dem for tørre, fordi jeg er bange for de ikke er nok.
Brug riiiigeligt eddike til kartoflerne :-)
Jeg skal have lavet dem igen på lørdag hvor der kommer gæster - og så tror jeg det bliver i en af de varianter Klidmoster har leget med.
Men rigeligt med eddike er nøglen til succes!

Bakegleder sagde ...

Den tror jeg at jeg skal glæde min samboer med. Hakkebøf er obligatorisk når vi er i Danmark, så jeg tror nok han bliver glad! ;)

Hanne K's verden sagde ...

@Heidi
Det er en god måde, for den bevarer virkelig saften i sig.
Og jeg vil lægge tryk på iiiii'et næste gang, jeg laver de kartofler!

Hanne K's verden sagde ...

@Bakegleder,
Det må du gøre! Dejligt med en glad sambo :)

Prikker i luften sagde ...

Det lyder som en lækker fornyelse af den gamle klassiker, selv om vi ikke spiser så meget kød, kan man godt engang imellem få lyst til en hakkebøf:-)

Hanne K's verden sagde ...

@Prikker i luften,
Det er lige præcis en af de retter, som man pludselig kan få en frygtelig higen efter :)