torsdag den 4. august 2011

Grillet marineret svinemørbrad med tzatziki, let salat og grillede kartofler

Svinekød er normalt ikke favoritspise hos mig. Dog må jeg overgive mig, når det bliver sommer og kødet kan komme på grillen. Særligt synes jeg, at søde/stærke marinader klæder kødet.

Vi var i sommerhuset kl 15.30, så efter en udpakning skulle vi finde noget hurtigt aftensmad. Det lune vejr indbød til at tænde grillen.

Det blev til denne svinemørbrad, som blev stegt rosa og forblev saftig og smagfuld.

Marinade
2 spsk mørk balsamico
1 spsk sukker
½-1 tsk chiliflager
½ tsk røget paprika
½ tsk sød paprika
lidt ketchup
lidt olie
salt og peber
Målene er cirka - det hele røres blot sammen og kødet lægges i en pose sammen med marinade.
Lad marinere mindst 1 times tid.

Grilles ved indirekte varme ca 20 minutter.

Dertil en salat af tomat, rød peberfrugt og rødløg.
Rødløgene fik ½ time i en blanding af balsamicoeddike og vand, hvilket gør dem mere milde, søde og lidt blødere.
Det hele blandes og får et dryp af lys balsamico og et par drej med peberkværnen.

Kartoflerne grilles i en foliepakke sammen med masser af frisk timian, rapsolie, salt og peber. Ca 45 minutter.

Note:
Hurtig mad på grillen - og jeg må sige, at sådan en mørbrad, der kun lige præcis steges rosa er overraskende godt. Ikke tørt og trevlet, men saftigt og mørt.

4 kommentarer:

heidi sagde ...

Svinemørbrad stegt rigtigt er super godt - ogn det er også en af de eneste slags svinekød vi gider spise.
Dejlig sommermenu :-)
P.S. Har du set min besked på Fjæsen om onsdag?

C'est La Vie By G. sagde ...

Hvor ser det lækkert ud :)

Jeg laver af og til svinemørbrad, hvor jeg stikker et hul med skaftet på en grydeske, og så fylder den med f.eks. mozzarella & semi driet tomat stykker blandet med lidt pesto - eller ligger røget skinke eller. bacon sammen til et stort stykke og drysser med masser af blandede forskellige friske krydderurter som basilikum, timian og persille og ruller det om mørbraden. Begge dele forhindre den i at blive tør og trevlet som du skriver :)

/Gitte

Hanne K's verden sagde ...

@Heidi,
Giver dig fuldstændigt ret.
Og modsat mange danskere kan jeg slet ikke fordrage flæskesteg/ribbensteg og lignende.

Hanne K's verden sagde ...

@C'est La Vie By G.

Tak :)
Og tak for de gode idéer. Jeg har aldrig tænkt på, at man kan stikke en grydeske igennem en mørbrad. Det må jeg lige prøve en gang.