søndag den 28. august 2011

paradisæblegelé med vanille

I gården ved de lokaler, hvor vi arbejder i øjeblikket står et stort, flot paradisæbletræ. Det er smukt på alle årstider - bladene, blomsterne og nu de røde æbler. Vi står overfor en flytning til ny stor kontorbygning om 14 dage, så jeg kunne lige nå at få det sidste års høst med hjem.

Jeg har googlet og fundet forskellige sjove ting, som jeg vil lave af æblerne.

Det første blev denne paradisæblegelé, som får den fineste farve og herlig smag. De små hårde, sure og skarpt smagende æbler bliver til en sødmefuld gelé med delikat smag af æble. Jeg er faktisk overrasket over, hvor meget det smager af sødt rødt æble. Jeg glæder mig til at bruge den til vildt henover efterår og vinter.

Jeg fandt en opskrift her, som jeg gik ud fra. Endvidere læste jeg, at man kan se, at æblerne er modne, når kernerne inden i er mørke.

500 g paradisæbler
2 ½ dl vand
½ stang vanille

ca 2 dl sukker (1:1)

Vask æblerne godt, smid de æbler ud, som er skårede eller har ormehuller.
Skær æblerne i mindre stykker og hæld i en gryde med vand og vanillestang. Lad æblerne koge møre.
Hæld i en si dækket med et skoldet klæde. Lad saften dryppe natten over.
Jeg vred klædet godt efterfølgende, da det særligt er det sidste af væden, som er fyldt med pektin. Det er pektinen, som får geléen til at stivne.

Kog nu saften op og lad koge 2-3 minutter ved god varme. Tag gryden af varmen, hæld sukker i (jeg fik ca 2 dl saft ud af ½ kg æbler - og tilsatte derfor 2 dl sukker). Rør til sukkeret er opløst. Kog saften op igen i endnu et par minutter.
Skum omhyggeligt, inden geléen hældes på skoldede glas. Jeg slynger de skoldede glas med en smule vodka og bruger derfor ikke konserveringsmiddel. Men det kan man gøre, som man føler for.

Hæld geléen på glas og lad stå til dagen efter, før der sættes låg på/bindes til.

10 kommentarer:

Annemette sagde ...

Hvor mange gram æbler har du brugt og hvor meget gele fik du ud af det? (:

Hanne K's verden sagde ...

@Annemette,
Jeg brugte 500 g æbler og fik ca. 2-2½ dl gelé ud af det.
Men jeg laver en portion igen i løbet af ugen ... det smager simpelthen SÅ godt.

Piskeriset sagde ...

Wauw sikke en farve! Den er da lige til at blive glad af - meget indbydende :-)

Hanne K's verden sagde ...

@Piske,
Det var godt nok overraskende meget farve i de æbler ... total farveorgie her i weekenden med denne gelé, basilikumolie og rabarbersaft.

Grøntsagspigen sagde ...

Hvor ser det lækkert ud. Skal helt klart prøves. Har et lille bitte Paradis æbletræ, der leverer usandsynlig mange frugter.

Hjertemad - Louise sagde ...

Hvor er det smukt! Håber du bringer en masse opskrifter med æbler, vi har nemlig vildt mange på vores æbletræer, og jeg aner ikke hvad jeg skal bruge dem til...(det duer jo nok ikke at jeg bager æbletærte hver dag..:))

Hanne K's verden sagde ...

@Grøntsagspigen,
du vil ikke fortryde :)
Jeg håber også, at vores de næste år vil kunne give et lille afkast, når vi nu mister det "job"-træet.

Hanne K's verden sagde ...

@Louise
Æbletærte er nu ikke at kimse af ;)
Du skulle ta' at lave en omgang æblesirup - det er SÅ godt.

La Cucina Nada sagde ...

Utrolig flot farve - den vil gå godt i spænd med efterårs,- og vintertallerken palatten!

Hanne K's verden sagde ...

@Nada - ja, den lyser op på tallerkenen :)