tirsdag den 23. august 2011

Estragonolie

 
Det vil være skønt, hvis man kan bevare krydderurternes aromaer og dufte til de mørkere måneder.
Jeg forsøger med forskellige muligheder og må så finde ud af, hvad der holder bedst.

I Politiken fandt jeg Bo Bechs bud på, hvordan man kan lade krydderurteolie.

Estragonen fik en tur i blenderen sammen med varm olie og resulterede i denne olie i en helt fantastisk grøn farve. Det vigtigste er dog, at estragonsmagen også træder tydeligt frem.

Det tager nogen tid at filtrere olien fra - jeg lod det stå natten over. "Biproduktet" - altså den hakkede estragon var stadig fuld af smag. Derfor frøs jeg dette i en isterningbakke og vil så prøve at røre det ud i f.eks. en mariande, en dressing eller fylde i fisk.

50 g estragon
2 g salt
100 g rapsolie eller mild olivenolie
Blend estragon sammen salt. Varm olien nænsomt op til den er lun - som Bo Beck siger: "indtil det ikke er behageligt at dyppe fingeren mere".
Hæld i blenderen og blend nu i 3 minutter. Den lune olie får farvestoffet (klorofylet) og de æteriske olier i krydderurterne trukket frem.
Herefter hældes olien igennem et kaffefilter. Jeg lagde et kaffefilter i en lille si og lod den dryppe natten over.
Derefter hæld på en lille skoldet flaske og opbevar i køleskabet.

Note:
En spændende måde at bruge krydderurter. Dette skal også forsøges med basilikum og citrontimian.

14 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne

Hvor er den smuk grøn!

Jeg glæder mig til at se hvad du skal bruge den til - kan forestille mig at den smager pragtfuldt :-)

Knus Malou

Hanne K's verden sagde ...

Kære Malou

Jeg var også vildt overrasket over farven. Det er virkelig estragon på flaske - både med farve og smag.

Knus Hanne

heidi sagde ...

Wauw sikke en farve!
Den må virkelige kunne pynte i en dressing. Den er noget mere grøn end den esdragon eddike jeg satte til at trække for en uges tid siden, men den er selvfølgelig heller ikke blendet :-)
P.S. Vi regner med at køre i Metro når vi tager til madmesse i Århus - så håber du vil med der, selvom du måske allerede har været i Metro selv?

Hanne K's verden sagde ...

@Heidi
Du må ha' gang i blenderen ;)
Jeg er helt med på den!!! Glæder mig :)
Den aftale, som jeg havde fået lavet med Metrotur er netop blevet aflyst, så det kan ikke passe bedre!

Malou Klidmoster sagde ...

Hov, jeg skal skrive om det på bloggen i næste uge - men jeg vil gerne invitere til Madmessen. Har fået rabatbilletter af arrangøren til at dele ud - og I skal da naturligvis ha' ;-)

Jeg regner med at holde et lille blogtræf lørdag d 1/10 med messen + en bid mad på en restaurant her i byen. Hvad siger I til det?

heidi sagde ...

Skal vi ikke lige tage den over FB - jeg sender lige en besked til jer begge :-)

Anonym sagde ...

Nu gør du det igen! Hjemmelave krydderolie eller kryddereddike ... tænk på hvor dårlig samvittighed du giver sådan en som mig der jo også gerne vil, men bare ikke får det gjort ;-)

Men men men - jeg får det snart gjort :-)

/Christoffer

Piskeriset sagde ...

Bedårende farve! Jeg skulle lave basilikumolie her til aften, men nåede det ikke - vil bruge varm olie i morgen, nu du har fortalt om det her. God idé med at gemme restproduktet i en isterning :-)

Hanne K's verden sagde ...

Uuuundskyld, Christoffer. Det var ikke med vilje (kun lidt ;o))

Sæt i gang - så vi kan få nogle gode idéer fra dig!! ;D

Hanne K's verden sagde ...

@Piske,
Ja, den farve er da bare alt for funky.
Basilikumolie - dét bliver godt. Jeg plyndrer også mine potter en af de nærmeste dage.

Der går jo sport i det med Stop spild af mad :)

Sine Chapman sagde ...

Mums! Glæder mig til at lave estragonmayo af den. Lækkert til en god bøf og ovnkartofler:-P Kan man evt tilsætte lidt tørret estragon til den færdige eddike?

Hanne K's verden sagde ...

@Sine, den olie er så lækker. Jeg ærgrer mig lidt over, at jeg ikke har lavet en større portion.
Jeg tror ikke, at jeg ville tilføje tørret estragon - men har ikke prøvet det. Bare lidt en skam, når nu man har den smukke, aromatiske, fine olie.

Anonym sagde ...

Hold nu op det var lige den opskrift jeg har ledt efter :D
Har du nogen idé om hvor længe det kan holde sig???

mvh Gitte

Hanne K's verden sagde ...

Hej Gitte
Beklager det sene svar.
Jeg har haft mit i måneder ... tror, at det handler meget om, at man har en helt steril flaske inden.
God fornøjelse.
Kh Hanne