lørdag den 13. august 2011

Lakridscookies

Med Ønskedans på programmet i går aftes, var der lejlighed til at få prøvet nogle kager af på nogle forsøgskaniner.

Jeg har købt nogle forskellige lakridsprodukter, men er ikke så god til at få dem brugt. I går ville jeg derfor forsøge mig med nogle cookies med lakridssirup og -pulver.

Inspireret af A-lakridserne blev ½ delen af dejen rørt med mælkechokolade. Jeg er vild med kombinationen af mælkechokolade og lakrids. Den anden halvdel blev rørt med mørke Callebaut chokoladeknapper med en kakaoprocent på 50. Begge kombinationer var gode, så det er en smagssag, hvad man er mest til
.
Der er en god, men dog diskret smag af lakrids, træder tydeligst frem som eftersmag. Kagerne er ikke sprøde, men lidt bløde - som amerikanske cookies vel også skal være. Jeg kunne måske godt have tænkt mig lidt mere sprødhed, men var bange for at give kagerne for meget, da idéen om sveden lakrids ikke er tiltalende.

Jeg tog udgangspunkt i denne cookiesopskrift, men lod mig også inspirere af denne fra Anne Heinzes kogebog.

225 g blødt smør (nogle sekunder i mikroen gør underværker)
150 g rørsukker
80 g mørk muscovadosukker
1 stang vanille
1 stort æg
2 spsk sød lakridssirup
1 spsk lakridspulver
et nip salt
40 g cashewnøddemel (cashewnødder, som blendes)
180 g hvedemel (ca. jeg startede med 160 g, men puttede et par skefulde mere i, da dejen var meget blød)
1 tsk bagepulver
100 g mælkechokolade
100 g mørk chokolade, 50% kakao
Rør smør med de to slags sukker og vanille (vanillekornene fordeles bedste ved at gnide dem ud i 1 spsk sukker inden det blandes i smørret). Rør ægget i sammen med lakridssirup og -pulver. Bland alle de tørre ingredienser og rør i dejen.
Del dejen i to og rør lys chokolade i den ene og mørk i den anden.
Fordel dejen i små klatter med to spiseskeer. Der skal være god afstand på pladen - jeg havde 9 pr plade.
Bag ved 180 g i ca 10 minutter.

Note: Man kan eksperimentere med forskellige chokoladetyper. Hvid chokolade kunne også være en mulighed.
Cashewnøddemelet kan erstattes af mandelmel eller f.eks. en grov meltype, som durum eller spelt. Man kunne også forsøge sig med havegryn for at få lidt mere struktur.

13 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Nomnomnom - lakrids i småkager, se det kan vi li' :-D

Hanne K's verden sagde ...

@Piske - ja, det kan vi! ;D

Jannie sagde ...

Mums hvor lækkert, jeg skal vist snart have fat i noget af det der lakrids noget. Lakrids og chokolade er bare en lille bid af himlen ;O)

Anne sagde ...

Hvor ser de gode ud - jeg skal måske også snart have eksperimenteret lidt, med alt det lakrids jeg er ved at have samlet mig. Jeg er nemlig heller ikke så god til at få det brugt:-)

Annemette sagde ...

Det er altså ved at være lidt små farligt at følge din blog (: bliver alt for tit sulten når jeg kigger forbi

Malene sagde ...

Det lyder godt nok spændende og anderledes.

Hanne K's verden sagde ...

@Jannie - ja, det er simpelthen et skønt mix.

Hanne K's verden sagde ...

@LaTascha, ja - det må du gøre. Så kan jeg også få lidt inspiration til, hvad jeg ellers kan bruge det til.

Hanne K's verden sagde ...

@S3qu3nce, hehehe - jo, du skal da kigge forbi.
Håber også, at jeg ser dig live om nogle uger i Kølvrå:)

Hanne K's verden sagde ...

@Malene - det er en skøn kombination med lakrids og chokolade.
Du skulle prøve det :)

MollyMy sagde ...

De kager skal jeg prøve.
Jeg har opskrift på lakridsmuffins, lakridssorbet og pasta med lakrids hvis du skulle være int. må du gerne sende mig en mail. Opskrifterne er fra Johan Bülow.
Hilsen Birthe

SushiStegen sagde ...

hehe god ide. Jeg har nemlig også lakridspulver i skuffen.

Hanne K's verden sagde ...

@Sushistegen - ;) Ja, vi må få brugt nogle af alle de sjove ting, som vi får investeret i.