søndag den 28. august 2011

Rabarberis med kondenseret mælk

Endnu en isopskrift baseret på kondenseret mælk. Igen opnår man den allermest cremede og lækre konsistens. Jeg må igen ind til byen for at hamstre de små lyseblå dåser!!

Jeg lavede denne rabarbersaft, som med sin tydelige smag fra kardemommen danner base for en skønt krydret is.

Jeg lavede en lille portion - ca ½ L for at prøve opskriften af. Det er dog ikke sidste gang, jeg laver denne is.
Solbærsaften smages ikke rigtigt, men den gav lige lidt mere farve til isen.

2 dl rabarbersaft med kardemomme
200 g kondenseret mælk
1 dl minimælk (eller sødmælk eller fløde)
1 spsk solbærsaft (mest for farvens skyld - kan udelades)
Bland det hele sammen og kør på ismaskinen. Hæld massen i en form og frys yderligere et par timer.
Kugl op og nyd!!

8 kommentarer:

heidi sagde ...

Uha altså - skøn ser den ud! Kan være vi kommer til at slås om den kond. mælkebeholdning i Viborg :-)

Havde du brugt den anden halvdel af mælken til appelsinisen, eller gemmer du den, og i så fald hvordan? Gud ved om man kan fryse det hvis man kun får brugt en halv dåse...

Hanne K's verden sagde ...

@Heidi,
Det gør vi nok. Må det blive en fair kamp ;D

Jeg brugte den anden halvdel til en lakridsis, som jeg endnu ikke har blogget om.

Jeg har også tænkt på, hvordan man mon kan gemme ½ dåse. Måske Oraklet Moster K, kan hjælpe ?? :)

Anonym sagde ...

Wow, den skal da næsten prøves ved lejlighed - lyder lækkert! :-)

Camilla (Himmelske Kager) sagde ...

Jeg tror jeg har en dåse kondenseret mælk stående - den må da støves af, for denne is lyder virkelig skøn.

Hanne K's verden sagde ...

@Kammerknas - gør det. Anderledes og bestemt lækker is.

Hanne K's verden sagde ...

@Camilla - skynd dig at finde støvkosten frem :)

Piskeriset sagde ...

Det er ikke pænt gjort, det der! Nu fristes jeg til at bruge min rabarbersaft på is :-D

Hanne K's verden sagde ...

@Piske - du må gøre det, du må gøre det!!