lørdag den 27. august 2011

Appelsinis

Klidmoster har den sidste tid eksperimenteret med is baseret på kondenseret mælk - her, her, her og her.
Det er genialt - nemt, få ingredienser, ingen legering af æg ... piece of cake!!

Jeg har hamstret en del dåser kondenseret mælk. Man kan få dem til et sted imellem 12 og 15 kr. hos Viborgs forskellige etniske grønthandlere. Og skabet fyldt med dåser, så kan man hurtigt lave sig en portion is.

I går lavede jeg en appelsinis - frisk, sød/syrlig og den bedste konsistens. Godkendt af gemalen, som ellers kun sværger til vanilleis ... så må den være ret god ;)

3 dl appelsinsaft (ca 3 store og saftige appelsiner)
1/4 dl citronsaft (saften af 1 hel citron)
1 spsk Grand Marnier (Contreau kan også bruges - eller det kan helt udelades)
1 dåse kondenseret mælk
1 stang vanille
2 dl sødmælk
Alt piskes sammen og køres på ismaskinen. Hældes i en boks og fryser yderligere et par timer i fryseren. Kugles op og serveres med frugt, bær, hakket mørk chokolade eller måske en appelsinsauce.

8 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne

Mums, det lyder som en rigtig lækker variant. Jeg tror jeg må på jagt efter en af de der miniflasker - for der står også appelsinis på min liste. Dejligt at den kan laves på mælk i stedet for fløde, det er alligevel nogen kalorier man lige kan skære fra der.

God weekend :-)

Kram
Malou

heidi sagde ...

Åhh den ser skøn ud! Den ligner næsten til forveksling min udgave, bortset fra at jeg ikke puttede citronsaft i, og brugte fløde også - men tror da jeg skal prøve med citronsaft næste gang, for den bliver helt sikkert lavet igen.
Blev konsistensen ikke perfekt med den kondenserede mælk? (jeg har også små-hamstret og købte faktisk i Metro da vi var der - det er så IKKE billigt har jeg fundet ud af, så det er der ingen grund til vi køber om en måned!!)

heidi sagde ...

P.S. I øvrig koster mælken 14 kr. i Superbest, og der tror jeg også de plejer at have den :-)

Tanker skal der til sagde ...

Uhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh det er så fejt !!!!

Hvordan får jeg lige overtalt Fruen min til at VI bør eje en ismaskine ....

Hihihihi

Hyggehygge
Marianne

Hanne K's verden sagde ...

Kære Malou

Spændt på, at se hvordan din version af appelsinis bliver.

Det fungerede fint med mælk - isen er totalt cremet og lækker.

God weekend til dig.
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@Heidi,
Har lige checket din version. Måske man skal prøve tippet med at koge saften lidt ind ... men det var nu så dejligt nemt på denne måde ;)
JO, konsistensen bliver SÅ lækker med kondenseret mælk.
Hos den lille Thai-biks, som ligger nede i kælderen i Graverne, der koster de kun 12 kr stykket. Men 14 kr i Super Best prisen er da også helt i orden. Utroligt, som prisen er faldet på det den sidste tid.

Hanne K's verden sagde ...

@Marianne,
hehehe ... du må finde dine bedste overtalelsesevner frem. Du MÅ eje sådan en darling ;)

Piskeriset sagde ...

Den lyder nu også dejlig. Jeg føler mig snart presset til at låne ismaskinen af min svigerinde, så jeg også kan prøve :-D