søndag den 3. januar 2010

Godt nytår

Endelig tid til at blogge lidt igen…

Vi kom godt ind i det nye år med godt selskab, dejligt mad og gode cocktails. Nu er jeg helt klar til at tage hul på et nyt år med et par nytårsforsætter… Der skal fokus på noget sundere mad, flere grøntsager og knap så meget fløde og smør…

Nytårsaften var hos os – min mand, jeg og 3 gode venner, senere besøg af venner og familie. Vi startede ved 16-tiden med hipshapsere og hvidvin og fortsatte så med at spise til den tidlige morgen;o)

Alt i alt super lækkert – opskrifterne er blandet andet fundet rundt omkring på andre madblogs, men også lidt ”selvkomponeret” og gamle klassikere. Nytårsaftensmenuen skal helst være lidt let at gå til. Noget, som man kan lidt på rygraden og noget, som kan forberedes inden – sådan, at der er god tid til at hygge med gæsterne. Og det lykkedes.

Der var et lille kiks, da jeg havde regnet med, at vi skulle have haft en sky/rødvinssauce fra kalvestegen, men jeg havde ikke fået puttet nok væde ved stegen, så der var ikke så meget at lave sauce af – derfor måtte jeg haste en Sauce Bearnaise sammen i en fart. Dette heldigvis med mere succes en end sidste nytårsaften, hvor den skilte…

Hipshapsere:
Jeg ejer ikke en blinispande, men det kan heldigvis også lade sig at gøre at bage blinis på en almindelig pande … og så er der jo lidt at ønske sig til næste jul...


De bagte blinis... og opskriften har jeg fra Foodfanatic - se her ... En rigtig god opskrift. Jeg har prøvet forskellige slags tidligere, men disse her var "saftige" og gode.Toppet med cremefraiche, lakserogn og finthakket rødløg...Her nogle med laks og purløg...Crostini - små runde ristede surdejsbrød...
Paté rørt med cremefraiche og en ½ cornichon samt lidt børnevenligt fyld i form af lufttørret skinke...Kinareje ... og et lille trick til, hvordan man kan fjerne den sorte tarm uden at pille rejen først.
Jeg ønskede at marinere i skallen, men ville gerne have tarmen væk. Stik en kødnål ind i rejen ca. ½ cm nede og træk forsigtigt op af, så vil tarmen følge med...
Forret:Rejerne klar til marinade...Rejerne marineres i finthakket rød chili, limesaft, hvidløg, lidt friskrevet ingefær og olivenolie... Lad marinere mindst 1 time. Tilsæt først salt lige inden rejerne og grill i ovnen 3-5 minutter til de bliver lyserøde...
Marinaden...Forretten klar til servering - giv gode flûtes til og evt. en cremefraiche dressing... samt dryp med den overskydne grillmarinade. Husk at sug rejerne rene, inden du piller skallen af - det smager bare helt vidunderligt!!!
Hovedret:
Timiangrøntsager - blot høvlede gulerødder og squash, lidt olie, citronsaft, frisk timian, honning, salt og peber - ca. ½ time på indirekte varme i grillen eller i ovnen....





Opskrift på svampe/spinat og kartoffelmedaljer ses her ...
Kalvestegen er stegt i Webergrillen til en kernetemperatur på 60 grader - lige i overkanten, synes jeg, da den kun er svagt rosa.

Jeg lagde stegen ovenpå rosmarinkviste, salvie, skalotteløg, peberkorn, enebær, gulerødder og en sjat rødvin ved. Ridsede stegen og et godt drys med salt og peber. Mørt og lækkert...

Dessert:

Og nu til desserten ... en succes og helt sikkert noget, som jeg skal lave igen.

Jeg havde fundet opskriften på blåbærsorbet hos Grydeskeen.dk. Og den sorbet smager fantastisk... og med en ismaskine går det som en leg.

De flotte bær - jeg brugte frosne....En tur med stavblenderen....

Flot, flot farve, blødt og lækkert....

Crème Brûleen .... FANTASTISK!!! - opskriften fandt jeg hos Anne au chocolat, og den er bare perfekt.

Jeg bøvlede lidt med, at bagetiden i vandbad blev rigtigt lang. Det hang sammen med, at jeg kun havde nogle små lidt høje ramekiner. En bagetid på 3-4 timer blev det til, men cremen var perfekt. Så lad være med at panikke, hvis det tager lidt tid;o) ...

Klar til bagning i vandbad...Den perfekte afslutning på en nytårsmiddag.... Sprødt, sødt, vanilie, blødt, koldt, bær - det bliver ikke bedre!!!

Efterfølgende selvfølgelig lidt kransekage, Caipirosca'er, boblevand osv... Natmaden boller og pålæg. Og så kunne vi klare os til næste dags eftermiddag;o)

Godt nytår til alle, som læser med. Jeg glæder mig til at blogge videre i 2010!

10 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Det er en lækker menu, I fik - mmm!

Glæder mig til at se, hvad du finder på at blogge om i det nye år :-)

Hanne K's verden sagde ...

Piskeris, tak:o) Folkene var også tilfredse.

I lige måde:o)

Faster Philip sagde ...

Mmmm, det lige før jeg må insistere på en invitation til næste år, for det er da en menu der er de kongelige værdige!!! Det ser super lækkert ud Hanne =)

Tak for et godt og inspirationsrigt kig ind i dit køkken.

De bedste hilsner

Faster Philip

Hanne K's verden sagde ...

Hej Faster Philip

Tak .. rødmer næsten ned i skoene over komplimentet;o)

Og tak i lige måde.
Mange hilsner
Hanne

weight gainer sagde ...

Det ser rigtig rigtig lækker ud flot blog du har dig her.

Hanne K's verden sagde ...

Hej Weight gainer

Velkommen her:o)
Og tak for dine søde ord.
Hilsner Hanne

foodfanatic sagde ...

Dejligt at du kunne lide min opskrift. Tak for tippet med rejerne. Anede ikke man kunne fjerne tarmen på den måde. Det trick skal jeg helt sikkert benytte mig af.

Hanne K's verden sagde ...

Hej Nadia

Det er de bedste blinis, jeg nogensinde har smagt! Så tak for opskriften :o)
Håber, at du nyder det og får smagte en masse fantastisk mad.

Anne sagde ...

Åh det ser altså så lækkert ud Hanne :)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Anne

:o) Tak skal du have ... det skal også være lidt særligt godt på en nytårsaften.