torsdag den 7. januar 2010

Fuldkornsboller

Til bestyrelsesmøde var det min tur til at medbringe brød til kaffen/théen… Efter nytår er der dømt sundhed, så ingen skønne cupcakes, mudcake eller andet i den stil, men i stedet grovboller.

Det var lejlighed til at prøve lidt nyt – og med fuldkornshvedemel i skabet, blev det til dette forsøg. Jeg var lidt bekymret for, om de blev for tunge, men det gjorde de ikke.
De revnede lidt i toppen, men gode blev de og også i dag virker de friske.

Fuldkornsboller
4 dl vand
2 dl yoghurt
15 g gær
2 tsk salt
1 spsk honning
2 spsk olie
150 g fuldkornshvedemel
1 dl durummel
ca. 1 kg hvedemel

Rør gæren ud i kold væske, tilsæt honning, salt, fuldkornshvedemel, olie og durummel.
Tilsæt hvedemel lidt af gangen og ælt/rør dejen grundigt.

Hæv 1 døgn i køleskabet.

Tag dejen ud af skålen og læg på køkkenbordet 1-2 timer.
Form dejen til boller og lad efterhæve ca. ½ time.

Sæt bollerne i en 225 graders varm ovn, skru straks ned til 200 grader og bag i ca. 15-20 minutter – afhænger meget af ovnen.

4 kommentarer:

Julie sagde ...

Orv de ser vel nok gode og sunde ud. Dem må jeg prøve. Er nemlig lige startet op på den sunde linje.
Tak for opskriften!
Kh Julie

Piskeriset sagde ...

Jeg elsker grovboller, og jeg kan godt lide det rustikke look, de har - så virker de endnu sundere :-)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Julie
Ja, de ser vældigt sunde ud ... men de var hverken tørre eller kedelige, så en god ting til den sunde linje :o)
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Piskeris

Jeg bliver også mere og mere vild med grovboller. Og du har ret, de ser godt nok meget sunde ud med det look;o)