mandag den 25. januar 2010

Gl. dags millionbøf med låg af kartoffel/rodfrugtmos

En ordentlig bunke løg...
Kødsauce i bunden af fadet...
Låg af kartoffelmos...
Den bagte mos...
Aftenens tallerken...

Sådan en kold og blæsende januar dag indbyder til gammel dansk mad - med helt traditionel smag. Efter en dag på Foodexpo i Herning søndag, hvor min svigerinde og jeg smæskede os i alverdens lækkerier, havde jeg nærmest troet, at jeg ikke ville få min appetit igen… hmhmhm… Som om det nogensinde sker;o)

Så på trods af rå mængder af Summerbird chokolade, Coca chokolade, himmelsk italiensk is i flere variationer, nødder, mandler, pizza, pølser, oste og jeg kunne blive ved … fik jeg alligevel lyst til kartoffelmos, da det nåede aftenstid.

Samtidig var lysten til bøf med løg. Men sammen med kartoffelmos skal der være godt med sovs! Det blev til en millionbøf med masser af løg og blot krydret med et ordentligt drys sort peber og salt samt en god kartoffel/rodfrugtmos.

Vil tro, at der i portionen er til ca. 6-8 personer … så der er nem mad til et par dage.

Kartoffel/rodfrugtmos
6 store bagekartofler
4 persillerødder
3-5 jordskokker
1-2 dl creme fraiche
salt, peber
vand fra rodfrugterne
en klat smør
2 æg
½ tsk hvidvinseddike
Kog kartofler og rodfrugter møre i usaltet vand.
Mos sammen med de øvrige ingredienser og smag til med salt, peber og eddike.

Millionbøf
3 store løg i fine strimler
1 lille klat smør
olivenolie
30 g tørrede svampe
1 kg hakket oksekød
vand
en sjat fløde
salt, peber
ca. 1 tsk balsamicoeddike
Svits løgene i smør og olie til de er gyldne og møre. Tag op af gryden, svits nu kødet lidt af gangen, så det bliver godt brunet af. Tilsæt herefter svampene og svits over stærk varme nogle minutter.
Tilsæt igen løgene, vand, fløde og lad småsimre 10-20 minutter. Smag til med salt, peber (meget peber) og balsamicoeddike.
Jævn evt. saucen lidt og for en brunere sovs kan der tilsættes lidt kulør.

Server med rødbeder, cornichons og evt. en gulerodssalat.

14 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne

Det der bliver jeg gammelsulten af at se på - det er bare lige sådan noget mad jeg elsker :-)

Knus
Malou

Signe sagde ...

Arghhh, jeg troede det var næste weekend der var Foodexpo - og her har man været i Herning hele weekenden, f**** osse!!!
maden ser skøn og vinteragtig ud :-)

MissMuffin sagde ...

Uhm, det er bar sån noget rigtig hyggemad:)

Tina Liel sagde ...

Uhm jeg elsker også millionbøf og sikke en god ide at lave kartoffelmos låg. Foodexpo må virkelig have været sjovt! KNUS

mona sagde ...

Hej Hanne,
Hvor ser det dog lækkert ud, og det er en god idé med kartoffelmosen som låg.

Hilsen
Mona i Ishøj

P.S. Er katten kommet tilbage?

Hanne K's verden sagde ...

Kære Malou

Det smagte bare SÅ meget af barndomsmad:o)Elsker jo ingefær, karry, chili osv.... men nogle gange er det enkle bare helt fantastisk og lige hvad man har brug for.
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Signe

Åh nej, hvor ærgerligt, at du ikke vidste det. Vi har lige besluttet, at vi igen i morgen slår et smut forbi, når nu vi alligevel har indgangsbilletterne.
Lige præcis - rigtigt vintermad var det.

Hanne K's verden sagde ...

MissMuffin - det var netop lige, hvad det var :o)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Tina

Ja, nemt og godt var det!
Foodexpo var super, super godt. Så godt, at vi lige smutter forbi igen i morgen ;o)
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Mona

Det var super aftensmad - og dejligt mættende med kartoffelmoslåg.

JA... :o) Stor glæde her - efter 3 døgn dukkede han op... Han var selvfølgelig helt uberørt, som katte jo er.
Kh Hanne

Piskeriset sagde ...

Total nostalgi på den gode måde! Åh, hvor jeg elsker sådanne retter :-)

(og så vil jeg lige fortrænge billederne af Foodexpo - jeg ville ikke kunne tåle at komme sådan et sted! :-D)

Lene sagde ...

Bliver aldrig træt af millionbøf (og det gør børnene heller ikke :-)

Nu er jeg lidt nysgerig. Er det rigtig muselmalet eller kan man få kopier? Det er så dekorativt og smukt, nok mest fordi det er så DANSK ;-) men det er dyrt!

Hanne K's verden sagde ...

Andrea, jeg kan love dig, at jeg heller ike helt kunne tåle Foodexpo ... ;o) Har sjældent spist så meget god chokolade på én gang.
Enig - total nostalgi!

Hanne K's verden sagde ...

Hej Lene
Ja, det er bare en af de retter, som man kan vende tilbage til igen og igen og variere, som man nu lyster.

Billedet med millionbøffen er ikke dansk mousselmalet, men noget svensk fajance, som hedder Alva fra Gustavsberg. Nogle af de andre billeder er dansk mousselmalet fra B&G - jeg elsker det simpelthen. Så smukt, nordisk og blåt:o)
Kh Hanne