onsdag den 20. januar 2010

Lasagne med oksekød og spinat

Kød/spinatsaucen...
Første lag i lasagnen...Før gratinering... Det færdige resultat...Endnu et lasagneeksperiment herfra. Jeg havde lyst til spinat i går og havde set en spændende kylling/spinatret hos Line. Men da jeg havde taget oksekød op af fryseren, så må den ret lige vente med at blive afprøvet. Og ellers blev det lidt af hvert fra skabene…

Smagen var god – ikke så kraftig som en almindelig lasagne, men smagen fra svampe, spinat, kød og røget mørbrad står godt sammen. Så absolut værd at lave igen. Og på anden dagen er det nærmest bedre, så får smagene lov til at udvikle sig yderligere.

Lasagne med spinat og oksekød
Kød/spinatsauce
olivenolie
3 små skalotteløg
30 g tørrede Karl Johan svampe (udblødes i lunkent vand min. 30 minutter)
50 g røget mørbrad eller bacon
500 g oksefars
ca 400 g spinat (hvis frossent tø evt. op i mikroen)
2 fed knust hvidløg
2½ dl fløde – evt. madlavningsfløde
ca. 1½ dl væde fra svampene
peber
salt
et nip sukker

Mælkesauce
1 spsk smør
2 spsk mel
ca 3-4 dl mælk
salt, peber
evt. lidt revet Prima Donna, Parmesan eller lignende

et par håndfulde små søde tomater i kvarte
et par dl revet ost … kan f.eks. være en Gouda med basilikum eller plukket frisk mozarella

Lasagneplader – prøv Barillas, de er bare særligt gode!

Svits løgene og svampene over høj varme et par minutter. Tilsæt mørbrad og derefter oksekødet lidt efter lidt og hvidløg.
Herefter tilsættes den optøede spinat (tryk så meget væde ud som muligt inden).
Tilsæt fløde, væde fra svampe, salt, peber og sukker – lad små koge ca. 10 minutter. Smag til.

Lav en opbagt sauce af smør, mel, salt, peber og evt. revet ost.

Lav Lasagnen ved at starte med et lag kødsauce, drys med tomater og revet ost og lidt mælkesauce … fortsæt og afslut med kødsauce og ost.

Bag i ovnen ved 200 grader ca. 30-35 minutter til gylden.
Note: Der kan sagtens bruges mere spinat og evt. porre, hvis man ønsker mere grønt i retten.

16 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Det ser godt ud, og så er det noget med pasta og spinat, og det kan vi jo godt lide:)
Knus
Vibeke

Piskeriset sagde ...

Jeg tror, jeg er en smule i familie med Garfield, for jeg ææælsker lasagne! :-D

Den skal dog være hjemmelavet, for dem, jeg har prøvet på restauranter, har været temmelig dårlige.

Linebinevaskemaskine sagde ...

ej det ser lækkert ud :) mmm spinat :D

Anonym sagde ...

Hej Hanne. Tak for en inspirerende blog...du er kommet på min favoritliste :O) Du har allerede hjulpet mig i nøden....du ved: "Hvad skal vi ha i aften!?" Jeg elsker også at eksperimentere med lasagnen...og ynder også at putte spinat i min oksekødlasagne. Kender du "Mexikansk Kyllingelasagne"...dejlig m kylling og spinat sammen...og skøn spicy!
Fortsat Bon Appetit :O)

Mette Lykke sagde ...

Måske det var en ide til weekenden..
Søren er på kursus i Sønderborg, og får god mad, så han har nok ikke brug for de store stykker kød, som han ellers altid ønsker sig..
Smil og knus.

Tina Liel sagde ...

Lyder skønt - vi skal have almindelig lasagne idag men det her er en dejlig måde at få flere grøntsager ind. KNUS

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke

Ja, de er et godt makker par - pasta og spinat!
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Piskeris, tror også, at der er lidt fed og afslappet Garfield i mig;o)
Enig - hjemmelavet er bedst.
Jeg har dog været heldig at få en fantastisk lasagne på en restaurant i Prag og en i Wagrain.... så det kan lade sig at gøre, hvis man er heldig;o)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Line
:o) ja, spinat er godt!

Hanne K's verden sagde ...

Hej La Chris

:o) Dejligt, at du finder inspiration her. Det bliver jeg glad for at høre.

Mexikansk kyllingelasagne lyder super godt, men den har jeg ikke prøvet endnu. Må vist have den på to-do-listen:o)
Bon appetit til dig også :o)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Mette Lykke

:o) Nogle gange skal man lige være lidt listig overfor de hankønsvæsner ;o)
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Tina

Almindelig lasagne er bare det bedste! Det er først det seneste år, jeg rigtigt er begyndt at eksperimentere med lasagne ... tidligere skulle det bare ALTID være den ægte. Men det er nu godt med lidt variationer en gang imellem.
Knus Hanne

Mig sagde ...

Åhhh det er fejt....... Det ser bare SÅ lækkert ud, og her sidder jeg og er møg sulten..........

Den ret skal laves en af dagene.

Hyggehygge

Hanne K's verden sagde ...

Hej Marianne

Ja, nogle gange er jeg bar SÅ fej ;o)

Det er faren ved blogland, man bliver hele tiden så sulten.

Jeg håber, at den smager dig:o)

MollyMy sagde ...

Hold da op hvor ser det lækkert ud. Tror da lige jeg skal kigge mig lidt rundt på din blog.
Kh Birthe

Hanne K's verden sagde ...

Hej Birthe

Velkommen her - og sus endelig rundt på bloggen:o)
Kh Hanne