lørdag den 9. januar 2010

Italienske frikadeller

Madpalet ...
I lørdags fik jeg også lavet italienske frikadeller. Mere hurtig mad til fryseren.

De er lavet efter samme princip som frikadellerne til pølsehornene – en del revne grøntsager og så ellers de krydderier og det fyld, som man kan lide.

Jeg havde en gouda med pesto tilbage fra nytårs-ostebordet - funky farve. Den gjorde godt i frikadellerne og derudover Feta, rødløg, soltørrede tomater, porre, skalotteløg, oregano og basilikum og revne courgetter.

Jeg er glad for, at jeg fik lavet så meget lørdag, for i søndag er gået lidt op i hat og briller… Vores kat har ikke været hjemme nu i snart 2 døgn. Det lyder måske ikke af så meget, men de sidste par måneder har han kun bevæget sig ud 1-2 timer af gangen pga. vejret. Så jeg har været ude at lede flere gange i løbet af i dag, men uden resultat… ikke så sjovt, jeg bliver lidt pylret! Og frygter det værste, men håber selvfølgelig, at han pludselig er ude i havestuen.

Italienske frikadeller
1200 g magert svinefars
3 små skalotteløg, finthakket

1 fintsnittet porre
1 dl hakket soltørrede tomater
1 finthakket rødløg
1 dl Feta i små tern
1 dl revet gouda med pesto
1 stor fintrevet courgette eller et par gulerødder
2 tsk oregano
2 tsk basilikum
3 små æg
ca. 8 spsk mel
2-3 tsk salt
danskvand
peber
cayenne

Rør en fars, smag efter om farsen er tilpas krydret og steg frikadellerne.

Jeg orkede ikke at stå og stege alle de frikadeller, da jeg jo allerede havde været i gang med den disciplin tidligere på dagen. De blev i stedet bagt i ovnen ca. 25 minutter, hvor jeg startede ved 200 grader og sluttede af med at give den 250 grader i de sidste 10 minutter. Man kan også lige give den en tur med grillen de sidste par minutter.

De bliver ikke lige så fine, som når de steges – men i en snæver vending er det ok.

5 kommentarer:

Pernille på 1. sagde ...

De ser rigtige gode ud dine frikadeller, nu er jeg aldrig så praktisk at jeg laver mad til fryseren, det vil sige jeg bager meget til fryseren, men det med maden er ikke så nødvendigt når vi kun er to. Jeg fik ikke lavet dine pølser i går så de skal laves i dag :)

Knus

Hanne K's verden sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Hanne K's verden sagde ...

Hej Pernille.
Vi er også kun to, men vi er lidt flyvske i perioder... så af bitter erfaring har jeg måttet sande, at mad i fryseren er et must.
God fornøjelse med bageriet - håber, at de bliver gode :o)
Man kan jo også lave de italienske frikadeller og putte i pølsehornene, hvis man er mere til den smag.
Knus

Tina Liel sagde ...

Hanne jeg håber at I har fundet katten!!!!!!!! Frikadellerne ser lækre ud og sikke et godt farverigt foto! KNUS

Hanne K's verden sagde ...

Hej Tina

:o) Ja, jeg blev også helt glad for det billede. Jeg havde et par stykker med til frokost i dag = succes! Smager virkeligt godt.

Og her er glæde. Efter 3 urolige nætter kom han endelig hjem her til aften. Han er uberørt, som katte jo er ... men jeg er lalleglad.
Knus Hanne