fredag den 15. januar 2010

Poseappelsinkylling og barbecuekylling

Klar til posen...
Den færdige posekylling...
Barbecuekylling...

Efter en lidt travl uge og en uge uden meget energi, er jeg bagud med blogindlæg.

Søndagsmiddagen i sidste weekend var kylling i pose og en hel grillet kylling. Når jeg alligevel havde gang i ovnen, kunne jeg lige så godt smide 2 forskellige slags kyllinger i ovnen. Det giver nem mad til nogle dage.

Kylling i pose er inspireret af Klidmoster. Hun har tit eksperimenteret med disse. Det er en nem og fin tilberedningsmåde. Man kan putte masser af gode sager i posen og det hele ligger og simrer og bevarer saft og kraft.

I værtindegave har jeg for ikke så længe siden fået en pose Mahler’s Krudt – et krydderi fra en vinbutik i Århus. Det fandt jeg også lejlighed til at få prøvet af.

Tilbehøret blev en tzatzikivariation, hvor jeg tilsatte nogle gulerødder for at gøre salaten lidt mere grov og mættende. Det var ikke en tosset idé – smagte vældigt godt.
Og derudover sesamdryssede halve bagekartofler.

Posekylling med appelsin
1 hel kylling
salt, peber
1 stor tørret chili
2 øko appelsiner
2 gulerødder i grove stave
1 rødløg i både
2 tsk Mahler’s Krudt
en sjat rødvin
en sjat vand

Tør kyllingen af i køkkenrulle.
Krydr godt med salt og peber inden i. Fyld med appelsinbåde og knust chili. Drys med Mahler’s krudt (eller andet krydderi)

Fyld grøntsager i en stegepose, læg kyllingen oven på og hæld rødvin og vand ved.
Steg i ovnen ca. 1 time ved 120 grader og ½ time ved 200 grader.

Hel stegt kylling
honning
paprika
ketchup
citronsaft
cayenne
olie
salt, peber

Tør kyllingen grundigt i køkkenrulle. Smør kyllingen godt ind i en blanding af ovenstående.

Steg i ovnen ca. 1 time ved 120 grader og ½ time ved 200 grader til gylden.

Grov tzatziki med gulerod
1 agurk
2 gulerødder
græsk yoghurt
1 fed hvidløg
en sjat lys balsamico
salt, peber

Fjern kernerne fra agurken og skær resten i tændstikstykke stænger og det samme med gulerødderne.
Bland med de øvrige ingredienser.

Halve sesamdryssede bagekartofler
Kartofler smøres med olie og drysses med groft havsalt og sorte og lyse sesamfrø.

Bag til møre og gyldne.

16 kommentarer:

Mig sagde ...

Det ser lækkert ud som altid !

I grækenland er der jo egentlig også gulerod i tatikkien engang i mellem, og det smager skønt, synes jeg.

Rigtig god weekend

Hanne K's verden sagde ...

Hej Marianne

Tak:o)

Ja, det var godt med gulerod. Tænker på også at putte lidt peberfrugt i en dag.

Rigtig god weekend til dig også.

Mig sagde ...

Tak.. weekend er bare det bedste.. hihi
Ja... grækerne putter jo faktisk også peberfrugt i engang i mellem... Men de bruger næsten altid den grønne, og den er ikke lige mig.

Lene sagde ...

Hej Hanne, havde ikke set din blog før, men jeg må sige at din mad ser rigtig spændende ud.

Piskeriset sagde ...

Mums! Og der ser også ud til at være godt med mad i den kylling - sikke en basse :-D

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Det er lidt sjovt/mærkeligt, jeg har også købt de der poser hjem, for jeg har også fået lyst til at prøve sådan en posekylling!
De ser godt ud!
Knus
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Hej igen Marianne

Nej, grønne peberfrugter er heller ikke lige mig. Men jeg vil prøve med gul eller rød :o)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Lene

Velkommen her!
Og tusind tak - det gør mig glad:o)
Hilsner Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Piskeris, ja, den ser godt nok ret stor ud på billedet ... men det må være vinklen, den var faktisk kun 1200 g. Men skøn mad:o)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Vibeke
Det kan absolut også anbefales at bruge metoden en gang imellem.
Glæder mig til at se, hvad du finder på at stoppe ned til kræet.
Knus Hanne

Pernille på 1. sagde ...

De ser bare gode ud dine kyllinger, jeg plejer aldrig at bruge poser, men det skal jeg da prøve, det lyder let og lækkert.

Kan du have en god weekend

Tina Liel sagde ...

Uhm ser lækkert ud - har aldrig prøvet med appelsin!!! Frem med stegeposerne. Nu har jeg snart en hel madplan til ugen takket være alle mine blogveninder! KNUS

Hanne K's verden sagde ...

Hej Pernille

Det gode ved poserne er, at man kan putte tilbehør ved kyllingen og at den holder på saft og smag. Man kan jo i stedet bruge en stegeso eller lignende.
Godt at kunne variere lidt imellem tilberedelsesmåden:o)
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Tina
Det var dejligt med appelsinsmag og skøn duft.
Fantastisk, når man har en hel uges madplan klar ... Det er jeg super dårlig til at få lavet - vil forsøge mig i dag :o)
Knus Hanne

mona sagde ...

Har lige fundet din blog via en anden blog, og sikke noget lækkert mad du laver! Idéen med 2 kyllinger i ovnen samtidig er genial. Tak for det.

Mona i Ishøj

Hanne K's verden sagde ...

Hej Mona

Velkommen her - dejligt at du kigger med:o) Og tusind tak.

Nogle gange er det bare de små fif, der er de bedste ... og mad til flere dage på en nem måde er altid velkommen:o)
Hilsner Hanne