lørdag den 9. januar 2010

Sunde indbagte pølser






Skønt med en weekend helt uden fastlagte planer – det er simpelthen guld værd.

Dog havde jeg masser af idéer til, hvad jeg skulle bruge al den tid til. Blandt andet ville jeg gerne have lavet noget nem mad til fryseren. Dansen er i fuld gang igen ovenpå juleferien, så mandag og torsdag er der ikke tid til de store udskejelser i køkkenet. Onsdag er der af og til møde, en ekstra danse aften eller andet...

I og med at jeg forsøger at fokusere på det sunde, så er det godt med nogle gode quick-løsninger i baghånden.

Jeg kan i perioder ikke stå for pølsehornene i Føtex. Jeg ved godt, at det er virkeligt dårlig mad og egentligt bryder jeg mig normalt ikke om pølser, men der er et eller andet med de her små indbagte brød, som jeg har svært ved at gå forbi.

Det går bare ikke! Så derfor har jeg gået og tænkt på, om der ikke kunne laves en alternativ mere lødig løsning. Og det kan der.

I går bagte jeg disse cumberlandpølsehorn – en grov bolledej med fibre i form af hvedeklid, durummel og gulerødder sammen med hjemmelavede aflange frikadellerpølser godt krydret og med en del grøntsager.

Det blev rigtigt vellykket, så nu kan jeg bare snuppe sådan et par stykker med de dage, hvor bilen kører direkte fra job til dans eller som en hurtig frokost.

Man kan krydre sine frikadellepølser, som man holder af – italiensk, traditionelt, masser af hvidløg eller hvad man nu kan finde på. Og med fordel kunne man godt putte dobbelt så meget revet courgette i eller supplere med porre og gulerødder. Kun fantasien sætter grænser.

Ud af portionen nedenfor blev der 20 frokosthorn og 10 frikadellerpølser til fryseren.

Indbagte frikadellepølser
Dejen:
10-20 g gær
2 dl yoghurt, f.eks. 0,5 % eller 1,5 %
4 dl varmt vand
3 tsk rørsukker
2 spsk olivenolie
140 g fintrevet gulerod (eller courgette/squash … og der kan godt tilsættes mere)
2 dl hvedeklid
2 dl durummel – gerne italiensk fuldkornsdurummel
3 tsk havsalt
hvedemel til dejen kan æltes, men stadig er lidt fugtig

Rør gæren ud i væsken. Tilsæt sukker, olie, gulerod, hvedeklid, durum og rør godt. Tilsæt herefter salt og hvedemel. Rør/ælt dejen grundigt – det er en god idé at bruge røremaskine, så kan man nemmere give den en ordentlig omgang og stadig holde dejen lidt fugtig.

Lad dejen hæve 2-4 timer et lunt sted.

Cumberlandfrikadellepølser
1200 g magert svinefars
200 g revet courgette/squash
100 g revet løg
3 små æg
ca. 2 tsk merian
ca. 1 tsk salvie
ca. ½ tsk muskatblomme
salt, peber, cayennepeber
ca. 8 spsk mel
danskvand
Rør en fars af ovenstående og lad den stå ½ times tid køligt, inden de steges. Farsen må ikke være alt for lind, så er den svær at forme til pølser. Tilsæt evt. lidt ekstra mel, hvis farsen bliver for tynd.

Form farsen til små tykke pølser og steg i olivenolie. Ca. 8-10 min. til de er jævnt gyldne.

Lad pølserne køle af.

Tag dejen og del i 2, rul dem ud til 2 store runde dejplader. Skær med f.eks. en pizzaskærer små trekanter. Den brede side skal være 1-2 cm bredere end pølserne. Smør evt. med sennep, ketchup, pesto eller andet på. Rul små horn.

Lad efterhæve ca. 40 minutter – tildækket og lunt.

Pensel med æg.

Bag ved 200 grader ca. 15-20 minutter til de er gyldne.

Så er der let mad til fryseren - og de smagte meget bedre en Føtex' ;o)

16 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Det var en rigtig god ide Hanne! Dem vil Kristian eller mine brødre elske, som dem vil jeg da huske på, for engang imellem trænger maspakken altså til et løft:)

Signe sagde ...

Mmm, det lyder vel nok lækkert - og meget sundere end normalt. Hvor mange pølser fik du af portionen - 1200 g kød er da immervæk en del?

Hanne K's verden sagde ...

Miss Muffin - ja, jeg var også helt tilfreds med min idé;o)
Og det er altid rart med lidt nyt til frokosten.

Hanne K's verden sagde ...

Hej Signe

:o) Jamen, de er også ret gode og samtidig sunde.
Når nu jeg alligevel skulle til det, så lavede jeg en kæmpe portion. 30 pølser i alt, tror nok, at jeg en anden gang vil lave dem en smule mindre - så måske 35 stk. kan man godt få ud af portionen.

Pernille på 1. sagde ...

Puha Hanne nu har jeg stået og bagt hele dagen og så ser jeg det her :)
Jeg skulle dog lave nogle frikadeller senere i dag, dem vil jeg straks lave om til de her pølser, jeg må dog bruge noget gulerod istedet for sguash for jeg orker ikke at gå mere ud i dag :)
Knus

Anne-Mettes Oaser sagde ...

Sikke en brilliant ide - pølsehorn med hjemmebagte pølser. Den ide snupper jeg. Det må prøves på næste fridag. En dejlig afveksling i den daglige madpakke.

Maria sagde ...

Fantastisk! Et sundere alternativ til pølsebrød.:)
Maria

Hanne K's verden sagde ...

Hej Pernille

Jeg skulle lige have været lidt hurtigere ved tasterne i går... beklager ;o)
Gulerødder gør det helt sikkert ligeså godt som squash. Der er endda flere fibre i - så win win:o)
Knus

Hanne K's verden sagde ...

Hej Anne-Mette
:o) Tak - ja, ikke så tosset en idé. Der må være andre af de der hurtige, halvdårlige løsninger, som man kan lave hjemme af meget bedre kvalitet.
Dejligt, at du kan bruge idéen.

Hanne K's verden sagde ...

Hej Maria
Ja, nu kan vi spise pølsehorn med lidt bedre samvittighed :o)
Kh Hanne

Tina Liel sagde ...

Det var da en fantastisk ide og må afprøves inden længe. Hernede er det pølser i butterdej så de her er MEGET sundere. Skønt at du har travlt med dansen igen! KNUS

Hanne K's verden sagde ...

Hej Tina,
Du skulle prøve dem. Butterdej er en tung sag, men det smager nu også godt en gang imellem.
Ja, det er skønt, at der rigtigt er gang i dansen igen - skøn motion!

Juhulie sagde ...

Hej Hanne, hvor er det dog en super god idé, lige som de andre tyvstjæler jeg den også med det samme til madpakkerne. De ser virkelig lækre ud!

Piskeriset sagde ...

Oh, sikke en god idé! Jeg ved ikke, hvad det er med pølsehorn, men de smager uforskammet godt :-)

Hanne K's verden sagde ...

Faster Fin,
Tyvstjæl du bare!!
Det er nemlig godt med fornyelse af madpakken.
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Piskeris, nej, det er ikke pænt med de pølsehorn... men godt, at vi så kan forsøge at genopdage dem i ny sundere version ;o)