tirsdag den 5. januar 2010

Spaghetti Bolognese

Søndagens tallerken...Ingredienser til gryden...Kig til Hald Sø... Kig fra Thestrupvej...

Kig ud over bakkerne mod Hald Sø...Ovenpå al julemaden skal der noget andet på menuen. Og efter en frisk tur i Dollerup Bakker i søndags fik vi Spaghetti Bolognese - og det smager bare altid pragtfuldt.

Man kan putte så mange eller så få grøntsager og krydderier i, som man nu lyster. Det som gør forskellen er, at saucen får lov at små simre mindst 1½ time gerne mere. Smagen bliver intens og kødet ændrer struktur.

Jeg har stadig små søde tomater fra i sommer i fryseren, men man kan sagtens tage en dåse flåede tomater eller lignende.

Jeg prøvede at drysse Prima Donna ost over i stedet for Parmesan – det var super godt. Den søde, let sprøde ost er jeg helt vild med for tiden.

500 g oksefars
1 stilke bladselleri, finthakket
2 gulerødder, finthakket
3 skalotteløg, finthakket
3 fed hvidløg, finthakket
3 skiver bacon, i tern
vand

1 lille dåse konc. tomatpuré
1 dåse cherrytomater eller tomater fra fryseren
merian, timian, basilikum, oregano
1-2 tsk sukker
salt, peber
cayenne
lidt ketchup
evt. lidt balsamicoeddike

Svits grøntsager, bacon og kød. Tilsæt tomatpuré og lad dette riste lidt med. Tilsæt herefter vand, tomater, krydderurter, salt, peber, cayenne, ketchup.
Lad saucen småsimre mindst 1½ time gerne mere.

Jævn evt. til sidst med lidt af pastavandet.

Server med god spaghetti, Prima Donna eller Parmesan.

4 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Det er oss en af mine livretter, hvornår kan man ikke spise sån en omgang:)

Hanne K's verden sagde ...

MissMuffin, ja - er det ikke rigtigt. Det kan man bare altid.

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Jeg har da lige spist, men lækkersulten bliver jeg altså.
Knus
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke

:o) Åh ja, sådan en portion kan man altid få lyst til... især os pasta-elskere:o)
Knus Hanne