onsdag den 6. januar 2010

Fyldte majspandekager





Jeg er lidt bagud med at blogge opskrifter fra juleferien. Men jeg må hellere få det hele med ...
Pandekager med krydret fyld er altid godt.

Opskriften på pandekagerne er inspireret af Karolines Køkken 5 – ÅH, FRIHED … nogle pandekager, som jeg har lavet en del gange i midt 90,erne. Nogle gange får man vildt lyst til at genopleve smagen. Og den var ikke dårlig – rigtig hyggemad:o)

Fyldte majspandekager
Pandekager:
2 spsk hvedemel
2 dl majsmel
2 dl mælk
3 æg
lidt smør

Bland de to slags mel, pisk mælk og æg i til en jævn dej.
Lad dejen hvile på ½ times tid. Pisk dejen igennem inden bagning – og bag i smør.

Ca. 5 store pandekager

Kød-/champignonfyld
400 g hakket oksefars
1 bakke champignon
2 skalotteløg
2 fed hvidløg
2 små lysegrønne tyrkiske peberfrugter eller snackpebre
1 lille dåse konc. tomatpuré
en smule vand
1 tsk st. koriander
1-2 tsk st. spidskommen
1 tsk. sød paprika
cayennepeber
salt, peber

2 dl Revet ost

Rengør champignons og skær i små tern. Snit resten af grøntsagerne fint.
Svits kød, champignon og løg til kødet er brunet af. Tilsæt hvidløg og peberfrugt et par minutter.
Tilsæt krydderier, tomatpuré, cayenne, salt og peber og et lille skvæt vand.

Lad simre til blandingen er forholdsvis tør.

Rul pandekager med kødfyld og et par spsk revet ost. Fordel resten af osten over pandekagerne.
Gratinér til osten er smeltet og gylden.

Server med en salat.

4 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Uhm, det lyder godt!
Herhjemme elsker vi fyldte pandekager, så jeg må vidst li have fat i noget majsmel:)

Hanne K's verden sagde ...

:o) Ja, det må du. De er super nemme at have med at gøre.

Piskeriset sagde ...

Mm! Elsker fyldte pandekager! Vi er begyndt at bruge tortillas i hverdage, når det skal gå stærkt, og det er jo lidt derhenad - men det er desværre længe siden, vi sidst har fået 'rigtige' madpandekager. Shame on me :-)

Jeg skal i øvrigt bruge din adresse ;-)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Piskeris
Sådan har vi også længe gjort, altså brugt tortillas. Derfor fik jeg lige lyst til at bage nogle pandekager selv og det var ret rart til en afveksling. Tortillas er nu også godt.

Jeg sender dig den lige via din mail... bliver da ret nysgerrig:o)