torsdag den 9. april 2009

Middelhavet kom til Skelhøje:o)

Humus Tzatziki
Pitabrød
Dagens menu bliver lige blogget af et par gange.
I dag skal vi have lidt forskelligt Middelhavs-inspireret mad. I sommer var vi på Santorini i 14 dage – en skøn, skøn ferie. Så det kan vi mindes lidt, når vi indtager aftenens mad.

Meze er den græske variant af den italienske Antipasti og spanske Tapas. Til en omgang meze hører selvfølgelig tzatziki. For mig er olivenolie den ingrediens, som løfter en middelmådig tzatziki til en fantastisk tzatziki. Olivenolien gør yoghurten mere cremet og super lækker. Derudover er dild også en god krydderurt at tilføje.

Humus har jeg selvfølgelig også lavet med de nykogte kikærter. Og det smager rigtigt dejligt. Det var dog noget af en opgave at blende det. Men det lykkedes ved at tilføje noget olivenolie og en smule vand.
Pitabrød skal der også til.
Opskrifterne er her:
Humus
3 dl kogte kikærter
saft fra 1 citron
2 tsk tahin
½-1 tsk spidskommen
½-1 tsk paprika
salt, peber
½ dl olivenolie
Kør alle ingredienser til en puré.
Tzatziki
ca 3 dl yoghurt - græsk eller drænet sødmælksyoghurt
hvidløg
dild
salt, peber
ca ½ dl olivenolie
1 agurk, groft revet
Riv agurken ned i et tyndt viskestykke og vrid al væden ud af agurken.
Rør med yoghurt, knust hvidløg, hakket dild, olivenolie, salt og peber.

Pitabrød:
3 dl vand – eller valle fra yoghurten (jeg brugte 1 dl valle, ½ dl yoghurt, 1½ dl vand – jeg synes, at brød med lidt syrlig smag er super)
1 spsk olie
15 g gær
1 tsk havsalt
400-500 g mel
Rør gæren ud i vandet og kom salt i. Rør melet i lidt ad gangen. Ælt dejen uden at den bliver for fast. Dejen hæver i cirka halvanden time. Del dejen i 8 stykker, tril dem til kugler og rul dem flade. Læg dem på en plade med bagepapir. Bages på nederste rille i en forvarmet ovn ved 250 grader. De er færdige når de er hævet op efter cirka 7 minutter.

Jeg brugte 100 g durummel og resten almindeligt hvedemel. Man kunne også tilføje lidt grahamsmel for et lidt grovere pitabrød

4 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Hej Hanne..
Hvor er det sjovt du er fra Skelhøje, en af mine bedste veninder er fra byen:)
Tzatiki og pitabrød er bare en af mine livretter, om sommeren spiser jeg det flere gange om ugen, kun midt lidt salat og fisk. UHM...

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne
Mums, siger jeg bare. Det ser bare super godt ud :-)
God påske!
Knus
Malou

Hanne K's verden sagde ...

Kære MissMuffin
:o) ja, det var da sjovt. Jeg bliver helt nysgerrig, det er jo en lille bitte by.
Tzatziki er fantastisk. Jeg må nok sige, at jeg synes, at den er bedst med græsk yoghurt. I går forsøgte jeg med drænet sødmælksyoghurt... det er bare ikke lige så cremet og fyldig i smagen. Så i sommer bliver det helt klart med den fede græske af slagsen;o)
Hilsner fra Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Kære Malou
Og det var også bare Mums:o)
God påske til dig.
Knus fra Hanne