tirsdag den 7. april 2009

Marokkansk oksetagine med ras al hanout....



Inspirationen til aftenens gryderet har jeg fået hos Klidmoster. Hos hende hørte jeg første gang om krydderiet ’ras el hanout’.
Selve retten er lavet med inspiration fra Klidmoster og fra Rick Steins Franske Kogebog.

Krydderiet har jeg købt på hjemmesiden http://www.seasonedpioneer.co.uk/ . Men man kan sikkert finde krydderiet på basarer og i specialbutikker
rundt omkring

Det smagte rigtigt godt. Anderledes end noget jeg ellers har smagt. Selv den svage smag af kanel var ok;o) Jeg synes, at de friske korianderblade gør prikken over i’et.

Marokkansk oksetagine med ras el hanout
2 store løg, hakkede
500 g hakket oksefars
2 spsk olivenolie
4 tsk ras al hanout
3 gulerødder, tynde skiver
10 soltørrede abrikoser, hakkede
1 dåse hakkede tomater eller 400 g gode friske tomater
1 spsk honning
ca ½ l god fond
2 laurbærblade
salt og friskkværnet sort peber
kikærter
friske korianderblade

Krydderpasta:
4 fed hvidløg
1 skalotteløg, grofthakket
1 rød chili, udkernet og hakket
15 friske koriander stilke
½ tsk friskkværnet hvidt peber
½ tsk salt
Ingredienserne til krydderpastaen køres i en foodprocessor eller minihakker.
Svits løg i olivenolie et par minutter og brun kødet. Tilsæt krydderpastaen og lad denne svitse ved svag varme i 3 minutter. Tilsæt ras el hanout og giv det endnu 1 minut.
Tilsæt gulerødder, tomater og abrikoser. Rør det hele grundigt sammen. Tilsæt honning og fond, så det dækker. Tilsæt laurbærblade og 1 tsk salt. Bring i kog og lad simre 1 time.
Tilsæt kikærter og kog yderligere ½ time. Tilsæt friskhakket koriander.

Server med f.eks. couscous og en frisk salat.
God appetit:o)

6 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne
Ih, det ser også ud til at være en god udgave af retten. Var det ikke ret stærkt?
Jeg er helt vild med Rick Stein og har set alle hans programmer :-)
Knus fra
Malou

Mette Lykke sagde ...

Kære Hanne.
Jeg gad godt være på kost hjemme hos dig..
Jeg er spændt på hvilke lækkerier du skal servere i påsken.
Knus fra Ærø

Hanne K's verden sagde ...

Kære Malou
Det smagte rigtigt godt. Jeg synes ikke, at det var for stærkt - meget tilpas.
Ja, Rick Stein er en skøn kok. Jeg nyder, at hans programmer kører for tiden på BBC Lifetstyle.
Knus fra Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Kære Mette Lykke
Tak for dine søde ord:o)
Mon ikke der i hvert fald kommer en dag med noget lam i påsken.
Knus fra Hanne

Madame sagde ...

Det lyder bare så lækkert, Hanne! Det må vi bare prøve at lave her hos os - jeg læste også hos Malou om retten og blev helt betaget.

Ha' en dejlig påske, vamre klem til dig :o)

Hanne K's verden sagde ...

Kære Madame

Ja, prøv det. Super godt og anderledes end meget af det mad, som vi ellers spiser.
Du må ha' en skøn, skøn påske.
Knus fra Hanne