tirsdag den 18. maj 2010

Rabarbercrumble




Jeg er noget bagud med at få blogget de sidste ting, som jeg har lavet i køkkenet.

I lørdags holdt vi i Airliners det tredje Take Off. Nu er det veloverstået, så der kan igen blive plads til andre ting :) Det er lidt en hård tørn at få sådan et arrangement til at fungere, men det gik godt - Niels Poulsen, Danmarks allerbedste linedancer, koreograf og instruktør, var igen på pletten og lavede forrygende workshops og smittede med hans helt suveræne energi.

Tilbage til desserten fra i torsdags. En vel ret tradionel rabarbercrumble.. jeg elsker bare rabarber og crumble - så kombinationen er bare et særligt hit!

Det gode ved den slags kager er, at man samtidig kan eksperimentere med meltyper, sukkertyper og kerner ... i torsdag brugte jeg urehveden igen, lys muscovadosukker og favoritten: solsikkekerner.

Rabarberkompot
400 g rengjorte, ituskårne rabarber
180 g rørsukker
1 stang vanille
Bring det hele i kog og lad småsimre ca. 10-15 minutter til de er møre, men ikke helt udkogte.

Crumble
100 g smør
120 g urehvede (eller andet)
1 tsk kanel
100 g lys muscovado
100 g marcipan
et par håndfulde solsikkekerner
Kør smør, mel, kanel og sukker i en foodprocessor - eller smuldr med hænderne. Bland dette med små "kugler" af marcipan.
Fordel kompotten i et smurt fad. Drys crumblen over og til sidst solsikkekernerne.
Bag ved 200 grader i ca. 15-20 minutter - til kagen er gylden.

Server med en god vanilleis eller cremefraiche.

6 kommentarer:

Mig sagde ...

Ummm det ser guf ud !!! Var inde og lure på Jeres dans, men først dagen efter.

Bare surt at lyden ikke følger med , når man spoler forbi Jeres spisning hihihi

Men Niels så... aktiv ud !!!

Hyggehygge
Marianne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Marianne

Jeg har slet ikke været inde at kigge på det selv. Men ja, det er da ikke så smart. Jeg tror faktisk, at der gik noget galt med transmissionen netop efter spisningen.
Ja, Niels er bare SÅ skøn. Man falder totalt for hans charme og energi.

Jeg ved godt, at I er mest glade for country i din klub. Men du skulle prøve at kigge på Homeward Bound - den er super sød og en god high beginner dans.
Hilsner Hanne

Mig sagde ...

Hej igen.

Det er den der Niels havde workshop i, den ser sjov ud med de der ned i knætrin. Må se godt ud hvis alle gør det... samtidigt.. hihihi Tror dersværre ikke musikken falder i min formands smag...

Hyggehygge
Marianne

Hanne K's verden sagde ...

Marianne,
Musikken bliver bare bedre og bedre ... Er du, som underviser bundet af din formand/bestyrelse?

Piskeriset sagde ...

Rabarber i kage er bare mums! Jeg skal helt sikkert også have samlet mig en ordentlig stak og have frosset ned, inden vi når Sct. Hans.

Jeg har ikke set en rabarbercrumble med solsikkekerner i før, men det må jeg da afprøve på et tidspunkt :-)

Hanne K's verden sagde ...

Piskeris, Det havde jeg ikke lige tænkt på .. men må da lige huske at få nogle i fryseren.
Jeg synes, at solsikkekerner smager vildt godt, når de er på toppen af en crumble. De får den dejligste nøddeagtige smag:)