søndag den 2. maj 2010

Müsliboller med urehvede



Jeg købte for et par uger siden en pose urehvedemel fra vores lokale bager i Frederiks, som selv maler melet.
Melet skal have en fantastisk bageevne pga. et meget højt proteinindhold og en skøn smag.

Da jeg hos Piskeriset og LaTascha havde set en spændende opskrift på müsliboller, var der mulighed for at få prøvet melet af.
Tilpasset efter, hvad jeg havde i køleskabet og på "kernehylden" blev min version sådan...

De kan anbefales - lækre, saftige, søde og fyldte med kerner og tørret frugt. Skønne som et mellemmåltid til en god kop Kusmi te :)

ca. 20 boller
50 g gær
3 dl kærnemælk
2 dl a38
2 spsk honning
2 tsk havsalt
2 modne bananer
100 g speltflager
100 g tørrede tranebær
75 g tørrede abrikoser
150 solsikkekerner
100 g valnødder
ca. 500-600 g urehvedemel
Hak nødder og tørret frugt groft.
Rør gær og honning ud i kærnemælk og a38. Tilsæt bananer, speltflager, tranebær, abrikoser, solsikkekerner, valnødder og rør godt sammen.
Tilsæt herefter melet lidt af gangen. Dejen skal være noget klistret, når den sættes til hævning.
Hæver mindst 1 time et lunt sted.
For herefter boller - kan gøres med en ske eller hvis du putter godt med mel på hænderne.
Lad hæve endnu 1 time.
Pensel med vand og bag ved 200 grader i ca. 20 minutter til de er gyldne.

6 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
De ser dejlig sunde ud!
Knus
Vibeke

Anne au chocolat sagde ...

Haps hvor ser de lækre ud, Hanne! :-)

Anonym sagde ...

De ser rigtig gode ud. Spændende med den mel. Jeg er begyndt at få øjene op for de specielle råvare... Det er jo helt fantastisk med skønne ting der findes :-)

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke

Ja, meget sunde er de. Tror nok, at jeg vil skære lidt ned på det søde en anden gang - lidt mindre honning og/eller kun én banan. De er lige til den søde side.
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Anne
Ja, de var ikke dårlige ... selv om jeg nok til en hver tid hellere ville sætte tænderne i en creme brülée ;)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Vibeke
Ja, det er så skønt med alle de specielle ting, man efterhånden kan få.
Og har man ikke lige butikkerne i nærheden, så kan det meste bestilles over nettet. HERLIGT!!