tirsdag den 4. maj 2010

Nr. 37 - Bella Napoli

I dag havde jeg lyst til at køre forbi Pizza Expressen ... men blev enig med mig selv om, at det var en super dårlig idé.

I stedet blev det til en hjemmelavet version af yndlingspizzaen nr. 37 - Bella Napoli.

Dejen blev lavet med urehvede - den mel gør virkelig en forskel. Jeg har svært ved at beskrive smagen... men dej lavet af almindeligt hvedemel smager ret fladt og ikke særligt spændende. Med urehveden får smagen karakter, en mere kraftigt og krydret brødsmag.

Jeg har købt bogen Pizza af Gorm Wisweh. Der bliver pizzaerne bagt på surdej - og det skal jeg helt sikkert igang med at eksperimentere med. Men da pizzalysten først kom i eftermiddag, så blev det ikke i dag. Men for at få den lidt syrlige smag, brugte jeg a38 - og det fungerede også.

Bunden blev super!! Sprød, smagfuld og lækker.

Fyldet er saftigt uden at smadre bunden og har en skøn smag og duft fra hvidløg, rosmarin og rødvin.

Dej
1½ dl vand
1½ dl a38 eller kærnemælk
15 g gær
2 spsk olie
1 tsk havsalt
ca. 300-500 g mel - f.eks. Urehvede
Rør gæren ud i væsken. Tilsæt olie og lidt mel og herefter salten.
Rør mel i til dejen kan æltes. Ælt i minimum 5 minutter til dejen bliver elastisk og blød.

Lad hæve mindst 1 times tid.
Slå ned, del i 2 og rul helt tyndt ud.

Fyld
(2 pizzaer)
olivenolie
400 g oksefars
1-2 fed hvidløg
5 skiver backbacon
1 tsk frisk, hakket rosmarin
½-1 dl rødvin
salt, peber
et par dråber tabasco
Svits kødet på en varm pande. Knus imens hvidløget med en bred kniv med en tsk groft salt.
Tilsæt hvidløget, rosmarin og bacon. Svits et par minutter og tilsæt rødvinen.
Rødvinen skal koge ind ved ikke alt for høj varme. Kødet tages af lige inden blandingen koger helt tør.
Smag til med salt, peber og lidt tabasco.

Andet fyld
1-1½ kugle frisk mozarella
frisk oregano (eller tørret)

Ovnen tændes på det varmeste, som den kan og pizzastenen placeres i ovnen, imens den endnu er kold.

Fordel tomatsauce på den helt tyndt udrullede, derefter mozarella, kød og sæt i ovnen.
Bages ca. 10 minutter - til gylden og fin.

Åhhhh, det var godt!!

8 kommentarer:

Madame sagde ...

Det lyder rigtig spændende, Hanne - jeg har ikke hørt om urehveden før. Det må vi prøve her hos os, tak for dejlig inspiration til hjemmelavet pizza!
Klem til dig :-)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Madame
Det er også min første pose af urehveden - men absolut ikke den sidste. Næste gang skal jeg prøve den grove version.
Selv tak - den er god, selv om den måske ser lidt småkedelig ud på billedet.
Knus Hanne

Garn, hund & kat sagde ...

Det lyder rigtigt spændende med urhveden.

Især for en som ikke må få alm. hvede. Du kender vel ikke tilfældigvis noget til indholet af fedt, kulhyrath og protein? og ved du så også hvor det kan købes udover hos din bager? f.eks på nettet?

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Det lyder da bare pokkers lækkert, nå ja den er ikke særlig fotogen, bortset fra kanten, den ser sørme god ud, men jeg kan næsten smage pizzaen, efter at have læst din "indholdsfortegnelse":)
Knus
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Hej Garn, hund og kat :)

Jeg kan ikke lige finde noget med indholdet i urehveden... Det står ikke på posen. Men måske hvis du kontakter bageriet.

Jeg tror, at du kan købe det hos Naturlic.dk . Det var egentligt hos hende jeg købte det. Jeg kan dog ikke se det på hendes netshop. Men du kunne måske prøve at skrive hende en mail, hun er meget tjenstevillig.
Ellers fandt jeg dette sted på nettet: http://www.frumollersmolleri.dk/produkter.asp
Måske de kan oplyse nærmeste forhandler.
God urehvede-jagt ;)
Hilsner Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Vibeke
Nej... lidt drys på toppen af frisk basilikum og et par klatter ost øverst ville nok have pyntet lidt på helhedsindtrykket;)
Men smagen var skøn. Glæder mig allerede til min frokost i dag ... for jeg var heldig, at der var mere end en hel pizza tilbage, da jeg var alene. Så nem frokost og aftensmad i dag. Og det kan vi jo godt lide ;)
Knus Hanne

Piskeriset sagde ...

Jeg kender ikke den meltype, men den lyder ret spændende! Og pizza er dejligt - især de hjemmelavede, for der er godt nok mange pizzariaer herhjemme, der kan drukne pizzaerne i olierede 'osteprodukter'... :-O

Pernille på 1. sagde ...

Jeg har aldrig hørt om den hvedetype før, og jeg synes da ellers at jeg har brugt meget mel, jeg vil da helt klart prøve at lave en af det mel, dog ikke med så meget kød :)

Knus