lørdag den 29. maj 2010

Laks med hvide asparges og dild creme




Det er alt for sjældent, vi får fisk. Hver gang vi så får fisk, undrer jeg mig ... for jeg elsker det. Det er let, smagfuldt, friskt og forårsagtigt. Ved fiskevognen købte jeg 2 store og lækre laksekoteletter.

Hvide asparges har jeg (må jeg lidt flovt indrømme) aldrig prøvet kræfter med, sådan et bundt blev tilbehøret sammen med nogle små nye danske kartofler (uhmmmm... nye danske kartofler er bare fantastiske).

Skøn, skøn middag!

Laksekoteletterne valgte jeg blot at krydre med salt og peber og stege i en blanding af olivenolie og smør. De fik 3½ minut på hver side - og det var perfekt. De var ca. 2 cm tykke - jeg var tvivl under stegningen, men det er meget vigtigt, at de ikke får for meget. Så ca. 3 minutter pr. side og så lad dem hvile endnu nogle minutter, hvor de så får lov at fordele varmen og blive helt perfekte.

Asparges i "nøddesmør", frisk peberrod og purløg
Da jeg aldrig har lavet asparges før, fulgte jeg en eksakt opskrift for lige at prøve dem af.
Opskriften fandt jeg i Nanna Simonsens "Smag på Danmark" - og den kan også ses her.
Mine asparges var ikke specielt tykke, så jeg kogte dem 5 minutter ... det var lige i underkanten, synes jeg.
Pas på med smørret, når først det har bruset af, bliver det ret pludseligt brunt.

De var lækre og det er ikke sidste gang, jeg køber et bundt asparges med hjem. Vil prøve en version med en vinaigrette næste gang.

Dildcreme
1 dl cremefraiche
2 spsk skyr
1 bundt frisk dild
lidt citronsaft
et nip sukker
salt, peber
Blend dild med græsk yoghurt og et par skefulde cremefraiche.
Rør resten af cremefraichen i og smag til med citron, sukker, salt og peber.

8 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Mmm - rigtig forårs/sommermad! Jeg må også nødtvungent indrømme, at jeg ikke har kokkereret med hvide asparges (endnu), så du er bestemt ikke den eneste :-)

Gæt i øvrigt hvad der står og rumsterer på mit køkkenbord lige nu ;-)

Hanne K's verden sagde ...

Hm, hmmmmmmm ... du har vel ikke gang i en Lambethkage??????

Ja, det var i sandhed ægte forårs/sommermad. Det gjorde SÅ godt i maven :)
Haha ... godt at vide, at jeg ikke er ene;)

Piskeriset sagde ...

Det er lige, hvad jeg er! Og hvor er det dog befriende lettere at lave smørcreme, når der er en røremaskine til at udføre slavearbejdet ;-)

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Ja jeg forstår ikke, at man ikke spiser mere fisk, det er noget af det nemmeste at lave, og smager skønt!
Hvide asparges har jeg lavet, men det er nu ret naturligt, man kan jo ikke have en restaurant, (og jeg har haft flere) uden at servere asparges, men rent privat, har jeg holdt mig til de grønne, jeg elsker den "ærtesmag":
Knus
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Hehe, Piskeris ... tænkte jeg det ikke straks ;) God fornøjelse - glæder mig vildt til at se din kreation.
Har du forresten fået meldt dig til det "australske" kursus? Glæder mig til at lære endnu mere - burde dog øve mig lidt ... særligt nu, hvor du er igang;)

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke
Jeg tror, at jeg vil forsøge her over sommeren at få noget mere fisk på bordet. Det er jo netop noget af det aller hurtigste at tilberede. Jeg er bare sådan lidt blank, når jeg står hos fiskehandleren ... og ved faktisk ikke nok om, hvad der er ekstra lækkert og spændende at have med at gøre. Og hvornår på sæsonen de forskellige fisk er bedst. Derfor ender det som regel med laks - som jo er fantastisk, men det er meget af det andet sikkert også...
Ja, de grønne asparges er jeg også glad for, men sjovt at prøve de hvide.
Knus Hanne

Mig sagde ...

Smager de hvid meget anderledes end de grønne ??? Synes tit de hvide er billigere ...

Rigitg god søndag
Hyggehygge
Marianne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Marianne

Jeg synes, at de grønne smager meget ærte-agtigt, hvor de hvide smager mere som asparges ... haha, giver det mening. Jeg tænker på smagen af asparges f.eks. i høns i asparges.

Hvis de hvide er billigere, er det så ikke fordi, de er udenlandske ...
God søndag.
Hanne