torsdag den 13. maj 2010

Frisk pasta med citron, asparges og bacon


En skål pasta går man aldrig fejl af. I tirsdags fik jeg afprøvet en ny variant med friske grønne asparges, bacon og citron. Det smagte skønt - den grønne ærteagtige smag fra asparges, det salte fra bacon, det sprøde og nøddeagtige fra pinjekernerne og den syrlige/friske citron, aromatisk basilikum, et godt drys af den lidt søde/salte Prima Donna ost og så rundet med lidt fed fløde ... det hele gik op i en højere enhed. Enkelt - Godt!

en lille pose pinjekerner
1 pakke god bacon i små skiver
1-2 pakker frisk pasta

½ bundt grønne asparges (f.eks. thai-asparges)
2 dl fløde
1 øko citron - skal og saft
kogevand fra pastaen
1 håndfuld basilikum
1 par håndfulde friskrevet Prima Donna ost eller andet

Start med at riste pinjekernerne og stil til siden.
Steg derefter bacon til det er gyldent. Lad køle og fedtet løbe fra på køkkenrulle.

Kog pastaen - men først lige så det passer med at det blandes sammen med saucen.

Tør panden af for det meste af baconfedtet. Hæld fløde, citronsaft fra en hel citron samt fintrevet citronskal.
Lad dette koge lidt sammen, tilsæt asparges i ca 2 cm stykker og lidt salt. Lad koge med blot 1-2 minutter. De skal bevare sprødheden. Tilsæt bacon og smag til med salt og peber.
Bland den koge pasta i - og kogevand fra pastaen til en passende konsistens. Til sidst drysses med en rigeligt ;) basilikum, ristede pinjekerner og revet Prima Donna.

8 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jamen altså... Jeg har det hele liggende lige til sådan en skøn portion. Det ser og lyder virkelig lækkert. Tak :-)

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Det lyder bare lækkert, og dejlig hurtigt!
Knus
Vibeke

Piskeriset sagde ...

Det der er en smagssammensætning, som mine smagsløg ville juble over - nammenam! :-D

Hanne K's verden sagde ...

Vibeke, så har du til en hurtig og dejlig frokost:)

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke
Ja, det var lækkert - og lige præcis dejligt hurtigt, hvilket er skønt på en en travl hverdag:)
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Piskeris, jeg tænker altid på dig, når jeg laver mad med meget citron:) Det kan vi nemlig li' !! ;)

Garn, hund & kat sagde ...

Pasta med citron er nemlig godt :-) Jeg har også lavet en version for nyligt som blev rigtig god. Den ligger på min blog. Din må jeg også prøve en dag *s*

Hanne K's verden sagde ...

Hej Garn, Hund og Kat :)
Ja, det er bare en god kombination.
Jeg har lige været inde at lure lidt på din blog ... kunne godt nok ikke lige finde din pastaopskrift.
Men absolut en hyggelig side, du der har :)
Hanne