onsdag den 26. maj 2010

Grillede svinekoteletter og kartoffelsalat med skyr

Ja, der er gået helt skyr i den ... men det er godt nok et meget anvendeligt produkt til de mange skønne forårs-/sommerretter.

Kartoffelsalat lavet på surmælksprodukter har jeg det lidt delt med .. jeg kan godt få lysten til en portion, men som regel bliver det hurtigt for meget for mig - sådan lidt vammelt.

Men denne version er en af de bedste jeg har smagt til dato. Stærk inspireret af Sifs opskrift her - skalotteløget er vist den eneste forskel.

Kartoffelsalat med skyr
små faste kogte, pillede kartofler
2 dl skyr
2 spsk Hellmann's mayonaise (den er altså god!!)
lidt dijonsennep
et nip sukker
salt, peber
finthakket skalotteløg
et ordentlig drys purløg
et lille drys paprika
Rør gerne det hele sammen imens kartoflerne stadig er lune.

Grillede svinekotellet
Nakkekotelletter
En marinade af ketchup, olie, sødt (f.eks. sukker,honning,sirup), hvidløg, paprika, Worchestershiresauce, syre (f.eks. citronsaft, hvidvinseddike, balsamico), cayenne eller tabasco, salt og peber.
Man kan lave den sød, syrlig, stærk, krydret ... som man lyster.

Fif: Brug røget paprika i marinaden, det giver et ekstra kick til koteletterne.

Mariner i mindst ½ time - gerne længere.

Grill direkte over gløderne.

Små grillede kartofler
Små kartofler pakkes i stanniol med lidt olie og friske eller tørrede krydderurter.
Lægges på grillen i ca. ½ time.

4 kommentarer:

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Så fik du grillet, jeg har endnu ikke haft gang i min grill, men det skal nok komme!
Alle de kommentarer du har lagt hos mig, i al den tid vi har "kendt" hinanden, er bare væk! Det er pokkers ærgerligt, men det har jo nok noget med det bras at gøre, som skete fornylig.
Knus
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke

Aj, hvor er det altså irriterende. Jeg troede alt var i orden igen. Det er jeg da bare rigtigt ked af.

Hmmm... håber aldrig noget lignende sker igen!!

Vejret har jo heller ikke været specielt grillvenlig ret mange dage - selv om kuglegrillen selvfølgelig giver mulighed for grill i al slags vejr... så er solskin nu optimalt.
Knus Hanne

Mig sagde ...

Ummm det ser vildt lækkert ud !!!

Måske man skulle prøve det der... skyr..

Rigtig god weekend
Hyggehygge
Marianne

Hanne K's verden sagde ...

Marianne, det kan du roligt gøre. Konsistensen er virkelig lækker:)
Hanne