fredag den 13. marts 2009

Ørred bagt i ovn

Den fyldte ørred Ørred og fyld...
Kartofler og karamelliserede løg...
Karamelliserede løg...
I dag har min nevø på 6 år sørget for hovedingrediensen til aftenens menu og til forretten i morgen. 2 fine ørreder. Så tak for mad, Sander:o)
Jeg har for lang tid siden købt en rygeovn, men har ikke prøvet den af så mange gange.
I dag skulle det så være - med hjælp fra min far... Så nu ligger der en røget ørred i køleskabet klar til at blive til en forret i morgen.
Og mon ikke jeg i fremtiden skal lege lidt mere med røgeriet - f.eks. kunne jeg forestille mig at hjemmerøget kyllingbryst kunne være dejligt til en sandwich.
Aftensmaden blev en ørred bagt i stanniol med fyld i bugen, bådkartofler og karamelliserede løg.
Det var dejlig aftensmad. Fisk er en fantastisk spise med uendelig mange muligheder.
Ørred bagt i stanniol
1 ørred
1 gulerod i tynde skiver
5-7 cherrytomater i kvarte uden kerner
1 skalotteløg, finthakket
krydderurter - f.eks. citrontimian, persille og basilikum
10 g smeltet smør eller 1 spsk olivenolie
salt, peber
en smule hvidvin eller citronsaft
Drys med salt i bugen af fisken og udenpå. Bland grøntsager, krydderurter, salt, peber og smør og fyld og stop dette i bugen af fisken. Lav evt. nogle snit i skindet og put lidt af fyldet deri.
Læg fisken på et oliesmurt stykke stanniol, fold lidt op omkring fisken og hæld en smule hvidvin eller citronsaft ved fisken og pak stanniolen godt omkring fisken - gerne et par lag.
Bag i ovnen ved 220 grader i 20-25 minutter.
Karamelliserede løg
Forskellige løg - bananskalotte, forårsløg, rødløg, hvidløg
olivenolie
Balsamicoeddike
honning
frisk timian
salt, peber
evt. 1 tsk gastrik (karamelliseret sukker og æblecidereddike)
Skær løgene i lange strimler bland med olie, eddike, honning, timian, salt, peber og evt. gastrik.
Bag i ovnen ca ½ time.
Tips
Kan også laves med brun farin eller alm. sukker og citronsaft.

Velbekomme:o)

4 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Mums, det lyder spændende. Jeg har ikke så meget fidus til ørreder, er de ikke fulde af små ben?
Løgene lyder helt fortryllende, dem vil jeg lave til en svinekotelet en dag.
Glad hilsen
Malou

Vibeke sagde ...

Ih, det kunne jeg godt have været med til, jeg er vild med hele fisk, de er så spændende at tilberede, har du prøvet at lave dem saltindbagt, det er gudemad!
Den du har lavet, ser knageme også lækker ud.
Knus fra
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Hej Malou

Jeg synes ikke, at der var ret mange ben i ørreden. Kødet faldt let fra benene, da jeg "skilte" fisken ad.
Løgene er super gode - og så fik jeg prøvet min gastrik af og jeg var glad;)
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke
Jeg har også fået blod på tanden ift. hele fisk. Det smagte så dejligt. Så skal vist have sendt nevøen på fisketur igen;)
Jeg må i hvert fald have ham til at komme med én, så jeg kan prøve den saltindbagt. Det har jeg aldrig prøvet - har egentligt troet, at det må blive for salt... Men det er nu sat på listen af "ting at smage".
Knus fra Hanne