mandag den 12. oktober 2009

Hindbærmarmelade og hindbærsnitter







Et rigtigt søndagshyggeprojekt … At koge marmelade af egne bær og lave sprøde hindbærsnitter.

Hindbærmarmelade
500 g hindbær, frosne eller friske
2 spsk vand
250 g sukker, gerne rørsukker
1 tsk melatin

Bland hindbær, sukker og vand – bring dette i kog. Lad simre ca. 5-7 minutter til bærrene går i stykker.
Bland 1 spsk sukker med melatin og rør dette i marmeladen. Lad simre endnu 2 minutter – hæld på skoldede og atamonskyllede glas eller brug til de lækre hindbærsnitter.

Hindbærsnitter
(til 2 bradepander – ca. 30 små snitter)
500 g mel
250 g koldt smør
180 g flormelis
2 æg
½ stand vanille
½ tsk bagepulver
(tror at et lille nip salt vil gøre godt – har ikke prøvet det, men vil gøre det næste gang)
evt. ½-1 tsk kartoffelmel, som blandes i marmeladen for at holde på den, hvis den er lidt flydende.

Glasur: flormelis, past. æggehvide og evt. kulørt krymmel

Jeg brugte foodprocessoren til at findele smørret med melet. Halvdelen af melet puttes i foodprocessoren sammen med smør. Derefter hældes dette sammen med resten af melet, flormelis, vanille og bagepulver. Dejen samles hurtigt med æggene.

Dejen lægges koldt 1 times tid.

Rulles ud på bagepapir – ca. 2 – 2½ mm tykkelse og skær kanterne af, så det bliver et stort rektangulært stykke. Skær ud i 4 lige store strimler (her hev jeg den store lineal frem)

Bag ved 220 grader til kagerne er gyldent brune.

Imens de bager, røres en ret tyk glasur af æggehvide og flormelis. Kan selvfølgelig også laves af vand og flormelis, men med æggehvide får kagerne en flot blank overflade.

Når kagerne er bagt færdigt, er det en god idé lige at køre kniven igennem, der hvor strimlerne er skåret fra start, så man er sikker på, at de vil ”give slip”, når fyldet er smurt på og kagerne skal lægges sammen.
Smør marmelade midt på de to yderste strimler – ikke for meget og det er en god ide at lægge det lidt tykt midt på stykket, da marmeladen fordeler sig, når den anden strimmel lægges ovenpå.
Læg den øverste strimmel hen over ved hjælp at to knive eller kagespartler. Fordel glasur og smør dette ud – hvis der skal krymmel på, er det nu ellers når glasuren at tørre overfladen. Skær nu hurtigt snitterne ud – dette skal gøres, imens kagerne stadig er varme, ellers smuldrer de.
Og så er det bare at guffe løs!

16 kommentarer:

Irene sagde ...

Uhmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm......jeg bliver lækkersulten...

Hanne K's verden sagde ...

Hej Irene
Jeg overvejer også at hente en i køkkenet og en kop the... de skal nok også spises i dag, de er sikkert ikke så gode i morgen;) ...

Mette Lykke sagde ...

Mums siger jeg bare.. jeg skal have de herlige snitter til weekenden..

Hanne K's verden sagde ...

Mette Lykke, det er også lige sådan noget, man får lyst til at hygge med i weekenden. God bagelyst:)

MissMuffin sagde ...

Uhm, herhjemme er hindbærsnitter altså et stort hit og jeg har længe haft overvejet at lave dem selv.
Jeg tror det bliver efter din opskrift, de er blevet rigtig pæne..
Sån en omgang hjemmelavet marmelade ovenpå en lun bolle kunne jeg altså godt indtage lige nu, uhm..

Hanne K's verden sagde ...

MissMuffin, det er bare en klassiker. Dejligt, at de ovenikøbet er nemme at lave.
Og marmeladen er også hurtigt lavet - og smager SÅ godt.

Piskeriset sagde ...

He - den dej var skåret så fint ud, at jeg først spekulerede på, hvor du havde den fra :-)

De er rigtig flotte!

Hanne K's verden sagde ...

Piskeris, Hehe ;) Jeg havde også gang i den lange lineal. Når man har været på kursus hos anarkisten, så må man jo stramme sig lidt an, når man går igang med bageriet;)

Piskeriset sagde ...

Argh - hjælp! Det håber jeg ikke! Er det så helt slut med smække kager sammen på en skødesløs måde? :-O

Hanne K's verden sagde ...

Jeps - helt slut! Det er da vist heller ikke det, du plejer at gøre.
Men du ved, lærerinden er skrap, såååå!

Clemme/Trine sagde ...

Mine tænder løber i vand, nøj hvor ser det godt ud :)

Eva Nynne sagde ...

Ja hvad kan jeg sige... Mums!!! De ser flotte og rigtig lækre ud... :-)

Vibeke sagde ...

Jeg var oppe i Brugsen idag, og i bagedisken var der også sådanne snitter, men jeg syntes nu, at dine ser pænere ud.
Knus
Vibske

Hanne K's verden sagde ...

Hej Clemme

Tak:) De smagte også rigtigt godt. Meget nostalgi i sådan nogle snitter.

Hanne K's verden sagde ...

Hej Eva

Tak:) Jeg havde også gang i den store lineal;)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Vibeke

Tusind tak:) Det var da noget en ros. Jeg gjorde mig også mere umage, end jeg nok tidligere ville have gjort;)

Knus Hanne