fredag den 16. oktober 2009

Blommesirup ... en smag af himlen




Jeg har længe, længe ønsket mig blommesirup pga. god inspiration fra hende her. Da blommesæsonen var på det højeste var tiden måske ikke lige til det, i hvert fald fik jeg ikke købt nogle blommer. Så jeg var så småt begyndt at tage tilløb til et kig på Meyers Madhus.... velvidende, at det kunne blive en dyr fornøjelse;)

Men hos den lokale købmand i dag, faldt jeg over nogle store røde blommer. Efter ca. 1 1/4 time er jeg nu den glade ejer af 3 flasker fantastisk velsmagende og ikke at forglemme hjemmelavet blommesirup!!

Har lige smagt det på græsk yoghurt - skønt med skønt på!!

Jeg fandt en opskrift - eller fremgangsmåde her på dk-kogebogen, og rettede til så det passede for mig.

Blommesirup
700 g blommer, i kvarte og uden sten
ca. 4 dl vand (så det næsten dækker blommerne)
Kog ca 15 minutter til blommerne er helt møre og i stykker. Lad saften løbe igennem en saftpose. Hæld tilbage i gryden og tilsæt:

650 g lyst rørsukker
100 g mørkt rørsukker (f.eks. se nedenfor)

Kog til det får konsistens af sirup - tag f.eks. lidt op og lad køle af på en underkop.
Hæld på skoldede evt. atamonskyllede flasker og nyd!
Tips
Kan bruges til desserter, på is, til pandekager, på græsk yoghurt, i saucer, dressinger...

12 kommentarer:

Pernille på 1. sagde ...

Jeg blev også lidt hooked på den blommesirup da jeg læste om den hos Vibeke, jeg må holde øje med tilbud på blommer :)

Knus

Hanne K's verden sagde ...

Pernille, ja, det kan godt svare sig at lave det selv. Meyers blommesirup koster 90 kr. for 250 ml. Jeg tror, at jeg har fået ca. 800 ml for ca. 30 kr.
Og sjovt er det jo også at lave selv.
Knus og god weekend.

Linebinevaskemaskine sagde ...

jeg har 1 kg blommer i fryseren, tror du at jeg kan bruge dem? æblesiruppen er ihvertfald et klart hit herhjemme :)

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Skønt, at du lavede den, Det smager bare fantastisk, og er meget anvendelig.
Jeg vil også prøve at lave den selv, men jeg tror det er to forskellige produkter.
Den fra Meyer er ingredienserne inddampet blommesaft og økologisk hvedesirup, så man kan vel ikke rigtig sammenligne prisen, iøvrigt er den bare meget drøj, måske er det hvedesirup, der er skyld i det, det er den han bruger til at søde det med.
Knus
Vibeke

Piskeriset sagde ...

Det-vil-jeg-osse-ha! *surmuler*

Hov... jeg har jo nogle blommer liggende i svigermors fryser... jeg havde ellers tænkt mig at lave marmelade af dem, men måske man hellere skulle... *grubler*

For søren da hvor ser det godt ud... :-)

foodfanatic sagde ...

Kære Hanne,
Hvor ser det bare dejligt ud. Det er en skøn farve, og ret god pointe med prissammenligningen. Jeg kan ærlig talt ikke forstå, hvordan de kan finde på at tage sådan en pris. Det er jo blommer og sukker!! Men skøønt ser det ud. Tak fordi du inspirerer mig (endnu en gang). Den er hermed sat på listen over ting, jeg må prøve.
Madglade hilsner,
Nadia

Mette Lykke sagde ...

Jeg har nogle blommer i fryseren, som jeg må lave sirup af..
Prøves det skal det..

Hanne K's verden sagde ...

Hej Linebine

Ja,det tror jeg sagtens, at du kan bruge. Har ikke prøvet det, men man laver jo tit diverse sylt af frossen frugt.

God fornøjelse!

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke

Ja, du skulle prøve at lave det. Smager virkeligt skønt.
Jeg er selvfølgelig godt klar over, at Meyers produkt er noget andet. Jeg har dog ikke smagte det - kunne være sjovt at høre, om forskellen er stor, hvis du selv laver en portion en dag.
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Piskeris

Nu skal du ikke være så muggen;)

Og med blommer i fryseren, så får du jo også hurtigt nogle flasker. Smager virkeligt dejligt, så en god idé at ofre dine blommer på noget sirup:)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Nadia

Den liste med ting, som man skal prøve, bliver frygtelig lang med al den inspiration, man kan finde her.

Siruppen her er virkelig værd at prøve ... lige pt. er min sushitrang afløst af sirup på græsk yoghurt trang;)

Jeg synes også, at de priser er helt opskruede. Men ikke desto mindre har jeg flere af hans produkter og gode er de. Men 90 kr for 2½ dl!!! Vildt.

Også madglade hilsner herfra
Hanne

Forresten så er du igen nævnt på en liste over madblogs i Børsens weekend tillæg i denne uge.

Hanne K's verden sagde ...

Mette Lykke - skynd dig, jeg tror, at man kan blive helt afhængig af det. Smager så dejligt!