søndag den 18. april 2010

Familie-kage-søndag II









Egentligt var udgangspunktet for invitationen søndag, at vi bare skulle spise Lambethkagen, men .... ja, det kunne jeg så ikke lige nøjes med. Når der nu var en lejlighed til at putte noget kage i nogle gæster, så skulle der prøves lidt forskelligt.


Jeg havde købt nogle fine Rice-muffins-papirsforme, som jeg var nødt til at bruge. Kiksekage er blevet et hit - igen - hos os. Så små kiksekager lavede jeg efter denne opskrift. Lidt noget pullerværk at stå med, men får man chokoladeblandingen op i en sprøjtepose, så går det rimeligt nemt.


Derudover en omgang fødselsdagsboller efter opskrift i Amo Den Store Fødselsdags Bagebog ... de blev virkeligt lette og luftige. Det eneste jeg ændrede på var, at jeg brugte kærnemælk i stedet for alm. mælk. Jeg synes ofte, at kærnemælk eller surmælksprodukter i det hele taget tilfører ekstra god smag og fugtighed til gærdeje. Også i disse boller var det rigtigt dejligt.


Hindbærtærten fandt jeg selv på og den blev rigtigt lækker. Mørdej, marcipanmasse, kransekage og hjemmelavet hindbærmarmelade .... så kan det vist kun blive godt.


Hindbærtærte
Mørdej og kransekagekant - se opskrift her.
Hjemmelavet hindbærmarmelade laves sådan her - jeg kogte denne gang sammen med saften fra en hel appelsin og udelod vandet.


Marcipanmasse:
75 g marcipan
75 g sukker
75 g smør, blødt
1 stort æg
20 g mel
Ælt marcipan og sukker sammen og tilsæt det bløde smør lidt efter lidt til og ælt til en ensartet masse. Pisk æg og mel i.


Forbag mørdejen 10 minutter ved 200 grader. Skru varmen ned til 150 grader. Fordel marcipanmassen på bunden og bag 15 minutter ved 150 grader.


Lav kransekage massen imens.


Tag kagen ud af ovnen efter de 15 minutter med marcipanmassen, fordel marmeladen over bunden og sprøjt kransekagen ud over som en kant og evt. et gitter.


Bag nu ved 180 grader i ca. 10-15 minutter - hold øje, kransekagen skal være let gylden.


Lad kagen køle af og server evt. med cremefraiche rørt med lidt sukker og vanille.

8 kommentarer:

Mig sagde ...

Ser rigtig lækkert ud det hele !!!

Kiksekage... Kan slet ikke huske hvornår jeg har smagt eller lavet det sidst.... ! Husker det som værende mumms !

Hyggehygge
Marianne

Hanne K's verden sagde ...

Marianne, kiksekage ER mums!! Og så er det SÅ nemt og hurtigt at lave. Så der er ingen undskyldning for ikke at lave en lille kiksekage;)
Hanne

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Det ser dæleme fristende ud her, og ja kiksekage er skønt.
Dine gæster, fik de ikke mavepine?:)
Knus
Vibeke

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke

Gæsterne var temmelig moderate i deres portioner, så tror ingen fik mavepine;)
Knus Hanne

Unknown sagde ...

Hej.
Alle dine kage frembringelser ser dejlige ud. Opskriftslinket til kiksekagen virker imidlertid ikke. Hilsen
Helle

ps Hanne, jeg kan se, at du ikke har fået ændret linket til min blog. Adressen er:MadsensMad.blogspot.dk

Hanne K's verden sagde ...

Hej Helle
Tak for din hilsen.
Nu har jeg fået ændret kiksekagelinket. Og tror også at jeg fandt ud af at få ændret linket til din blog :)
Hilsner Hanne

Tine sagde ...

Åh det vækker minder - fyrstetærten fra Thougaards Bageri...

Hanne K's verden sagde ...

Tine, det var lige præcis den tærte, som jeg havde i tankerne.
Jeg kunne bare ikke huske navnet på den. Hvis du får brug for at opfriske minder, så kan du roligt bade den. Den ramte ret tæt på den originale Thougaard-kage :)