lørdag den 15. august 2009

Kiksekage - næsten som mormors

Tiden i denne uge er fløjet afsted samtidig med, at jeg har været ramt af sådan en træthed. Måske den svære ferieopstart for mig var lidt forsinket ... for den første ½ uge var jeg fyldt med energi.

Jeg har dog fået lavet noget forskelligt mad, men har ikke nået at få dem lagt på bloggen, så det vil komme i løbet af i dag.

I søndags var vi til min fars fødselsdag og for flere måneder siden var jeg faldet over en opskrift på kiksekage. Han elsker kiksekage. Da min mormor levede, lavede hun altid denne kage til ham. Det er nu mange år siden, så jeg tænkte, at nu må det så blive min opgave at lave en skøn kiksekage til ham.

Hun har sikkert lavet den med palmin ... men det er ikke lige mit hof. Så jeg fandt en opskrift med smør og den blev rigtigt god og faren min blev rigtig glad og overrasket:)

Kiksekage
150 g smør
300 g god mørk chokolade (ca 55 % kakao - jeg brugte 70 % og det var også godt)
1 dl flormelis
2 pasteuriserede æggeblommer
20 firkantede vaniliekiks eller Mariekiks

Smelt smørret og tag gryden af varmen. Hak chokoladen i små stykker og rør dem ud i smørret til det er smeltet. Rør flormelis og æggeblommer i den lune chokoladeblanding - jeg piskede godt til for at få en fin blank creme uden klumper.
For en lille smal form - f.eks. en lille sandkageform - med plastfilm.
Fordel et tyndt lag chokolade i bunden af formen. Læg et lag kiks, derefter chokolade og igen kiks. Fortsæt og slut af med et lag chokolade.
Stil kagen tildækket i køleskabet til næste dag.

Den skæres bedst, hvis den har været ude af køleskabet en halvtimes tid inden servering.

Intens, intens chokoladeoplevelse og super nem at lave.

Jeg pyntede kagen ved at lime nogle sukkervioler fast med tuloselim. Man kunne måske have drysset nogle violer i formen inden det første lag chokolade.

God appetit:)

4 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Aaaah, hvor er det nostalgi! Det minder mig sjovt nok om en fantastisk sommer tilbage dengang, jeg var ca. 16 år, hvor min daværende rollespilsgruppe besluttede sig for, at vi skulle turnere rundt hos hinanden i en hel uge for at spille rollespil og hygge os. To af drengene var ret glade for kiksekage, så det fik vi hos den ene af dem - og selvom vi udmærket godt vidste, at det ikke var specielt sundt, så røg der nogle solide stykker indenbords! :-D

Jeg får helt lyst til at lave det igen... det smager jo godt, det skidt :-)

Hanne K's verden sagde ...

:) Der er så meget nostalgi i mad. Også for mig mht. kiksekagen. Hver eneste gang vi snakker kiksekage i min familie, fortæller min far den samme histore. Om hvordan han tidligt i forholdet med min mor, over en familiefrokost i en sidebemærkning, nævnte for min mormor, at han var vild med kiksekage og hendes pufkager ... og få timer efter havde hun lavet begge ting. Kiksekagen måtte en tur i fryseren for at blive klar til svigersønnen.

Og ja, det smager godt! Og jeg synes, at jo ældre jeg bliver, jo bedre smager de der intense chokoladeting. Og en sidegevinst - det er noget af det nemmeste at lave.

MissMuffin sagde ...

Uhm, kiksekage!
Det inder mig også om barndom og rød sodavand.
Desværre rasede samonella-hysteriet og min mor stoppede med at lave det fordi hun var bange for vi blev syge..
Jeg tror snart jeg vil lave en kiksekage og tage med hjem, det så godt!

Hanne K's verden sagde ...

MissMuffin, skynd dig at lav en kage og tag med hjem. Det tager ingen tid at smække sådan én sammen. Din mor vil blive så glad:)