lørdag den 10. april 2010

Kage - kage - kage




En weekend i kagens tegn. I går bagte jeg en bærtærte med kransekagekant - det var godt!! Det var rigtigt godt!!! Og i dag går turen til Århus til kagekursus hos Sif . Og efterfølgende Sushi med nogle bloggere:)

Jeg har i årevis drømt om fine tærteforme med løs bund i forskellige former bl.a. en aflang og et kvadrat. De er nu i hus. Efter at have set Det søde liv, hvor Mette Blomsterberg gennemgik de basale værktøjer til "det søde køkken", gik jeg straks på Kunst og køkkentøjs hjemmeside (her bør der indgå en advarsel: PAS PÅ - farlig side!!!).

Der blev købt stort ind. Jeg siger jer, der findes meget, man bare MÅ eje, på den side.

Jeg var nødt til at bage i går, jeg skulle jo prøve en af formene af. Jeg havde været lidt skeptisk ift. om jeg nu kunne få tærten ordentligt ud af formen efter bagning, men ingen problem. Billige forme, men de er lavet i Frankrig og kvaliteten er i orden. Så efter af have smurt formen grundigt, var det pærelet at få tærten til at slippe formen.

En lille biting ved dette køb er, at jeg nu ikke ejer et fad, hvor tærten kan være på ... så må nok lige ud at købe et rektangulært fad;)

Mørdejsopskriften er fra Anarkistens ægte kagebog - blot tilsat lidt vanille. Køb bogen - den er fyldt med skønne kageopskrifter, fif til at opnå de allerbedste resultater - og ikke mindst god humor. En af de få kogebøger, som jeg har læst fra første tegn til sidste punktum ... og hvor tit får man gode grin af en kogebog ...

Mørdej
(rigeligt til formen, måske til 2 tærter)
250 g hvedemel
50 g sukker
150 g koldt smør
½ stang vanille
1 æg
1-2 spsk iskoldt vand
Mel og sukker blandes og heri smuldres smørret til det bliver en grynet masse.
Tilsæt vanille og herefter samles dejen hurtigt med æg og vand.
Dejen må ikke æltes en masse, da det er de små smør klumper, som gør bunden ekstra sprød, når den bages.
Lægges i køleskabet ½-1 time, før den rulles ud.

Rul ud, beklæd tærteformen, prik bunden med en gaffel. Sæt formen 10 minutter i fryseren.
Bag 10 minutter ved 200 grader.

Kransekagekant
Imens bunden bages, piskes følgende:

250 g revet marcipan
2 små æggehvider
1½ dl flormelis
Piskes til en lind masse og puttes i en sprøjtepose.
Når kagen har bagt 10 minutter, tages den ud og der sprøjtes en kant rundt på tærtebunden.
Bag yderligere ca. 10 minutter -men hold øje. Den skal blot blive let gylden.

Når tærten er bagt, drysses evt. lidt finthakket chokolade over bunden og pensles pænt ud til kanterne.

Fyld
1½ dl cremefriche
2-4 spsk sukker (efter smag)
citronsaft (eftersmag)

1½ dl pisket fløde, ret stift

Rør cremefraiche, sukker og citronsaft til sukkeret er opløst - smag til.
Pisk fløden og bland de to ting sammen til en let creme.

Fordel på bunden.

Herefter fordeles bær, frugter, som man har lyst. Stilles koldt til servering.

16 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Fnis...
Prøver ellers altid selv at holde mig til, at man ikke må købe ting, der kræver at skal købe mere, for at det virker:)
Tærten ser da virkeligt lækker ud, mums!
Ligner lige sån en jeg har lyst til at sætte tænderne i..

Ditte sagde ...

Nej hvor ser det bare lækkert ud! Helt som hos bageren :)

Og den side er så farlig! Jeg har heldigvis kun kigget på de mange fristelser, men jeg holder dankortet langt væk :)

heidi sagde ...

Mmmmmm tærte...
Hold op den ser god ud - og det er faktisk ret genialt med de forme (så dem også i Spise med Price), og så er de jo ikke engang særlig dyre.
Og så lærte jeg også lige at tærtedej ikke skal bages i glas- eller porcelænsfad! (Det står under beskrivelsen af metalformene på deres hjemmeside) - det var jeg ikke klar over...

Mig sagde ...

Den ser vildt lækker ud den kage der !!!!

´Jeg har holdt mig væk fra den hjemmeside... Fordi jeg VED at det ellers vil blive dyrt !!! Og har jo faktisk ikke plads til mere i mit lille bitte køkken....

Håber det er et skøønt kursus.

Hyggehygge
Marianne

Anne sagde ...

uhhh... den hjemmeside er også ond ved mig.... jeg har lyst til at købe en helt masse, så jeg har lovet mig selv, at jeg en dag skal sætte mig ned med papir og blyant og gennemgå slavisk, hvad jeg vil købe derinde fra. Gider nemlig ikke betale 75 kr i porto mere end én gang. Gider i det hele taget ikke rigtigt betale porto, for jeg vil så meget hellere ind i butikken og snuse rundt og shoppe amok, men jeg har gjort op med mig selv, at 75 kr i første omgang må være billigere, end togbillet/benzin-bropenge til KBH. Men næste gang kærestens storebror og kæreste skal besøges, så er der en der skal shoppe:-)

Super lækker kage forresten.

Knus Anne.

Vibeke sagde ...

Kære Hanne
Jamen dog, så flot, lækker og fristende!
Jeg sidder da her, og kan næsten ikke styre mit mundvand, de bær ser bare så skønne ud på den kage.
Det med det aflange fad, tror jeg i grunden vi er nogle stykker, der af og til har manglet, jeg har i hvert fald, netop til kage.
Knus
Vibeke

Piskeriset sagde ...

Hov! Du glemte da at tage et stykke med til kurset i dag! :-D

Den er blevet rigtig flot, den kage!

Og tak for sidst - det var hyggeligt at være på kursus og spist sushi - godt du fik lokket mig med :-)

Jeg glæder mig meget til at prøve røremaskinen... og igen tak :-)

Jeg har været snedig og gemt linket til butikken, du skriver om - så kommer jeg ikke til at bruge den næste halve time på at sidde og savle over ting og sager derinde ;-)

Hanne K's verden sagde ...

MissMuffin, det var da noget af en udfordring, du har sat dig for ;D
Skøn tærte!

Hanne K's verden sagde ...

Hej Ditte
Jeg var også helt godt tilfreds med udseendet - og nød at bruge min nyindkøbte tylle fra samme farlige hjemmeside;)
Pas på den ikke drager dit dankort til sig;)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Heidi
De forme er intet mindre end fantastiske! Og når porcelæn og glas ikke leder varmen så godt, som metal - ja, så MÅ man jo eje sådan et par stykker ... eller 6;)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Marianne

Tak:)
Haha ... er der ikke noget gammelt, som måske skal ud af det køkken, så du kan få plads til lidt nyt ;) Sådan ville jeg straks tænke... hehe

Kurset var SÅ godt ... mere om det om lidt:)
Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Latascha, jeg kan forsikre dig om, at du kommer ikke til at betale porte ... haha, for der er så mange ting, at man hurtigt kommer over grænsen;)

Men jeg ville lige som dig elske at gå rundt i butikken og tage ting ned fra hylderne, røre, pille og handle for usigeligt mange penge!

Hanne K's verden sagde ...

Kære Vibeke
Tak :) De bær smagte skønt. Især hindbærrene - de bragte lige lidt sommer ind i munden.
Vi må ud at shoppe fade:)
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Piskeris
Og tusind selv tak - det var en super dag!

Jeg glemte at sige med røremaskinen, at den måske kan bruge noget olie/fedt på et tidspunkt. Den har kørt upåklageligt, men kan godt have sådan en varm lugt, når den kører. Så måske man kan tvære noget ned i den;)
Og tusind tak for lækkerierne - jeg har drømt om hvid chokolade med lakrids. Den smager nærmest lige s godt som Summerbirds variant med samme kombination. Virkeligt lækkert chokolade.

Årsagen til, at jeg ikke havde kage med i går var, at Gustav åd det hele ... endelig en kage, som han var helt vil med :) Så jeg lod ham gøre det;)
Knus Hanne

KageMor sagde ...

Mums!

Hanne K's verden sagde ...

Hej KageMor

Enig :)