tirsdag den 27. januar 2009

Tærte




I dag skal vi have tærte. Jeg er vild med tærter. Der er utallige muligheder og det er sådan lidt let, caféagtigt tøsemad.

Måske ikke det sundeste, men med en salat til, så er det vel ikke helt skidt...

I dag snød jeg lidt for, at det kunne gå lidt hurtigt. Så jeg købte en butterdej i stedet for selv at lave en ordentlig tærtedej.

Jeg prøvede igen tricket med at lægge dejen i formen, en tur i fryseren inden forbagning. Det lykkedes ikke helt godt. Måske fordi det var butterdej og ikke en mørdej. Resultatet blev i hvert fald, at dejen skred lidt ned i siderne.

Forbag tærtedej eller butterdej i 12 minutter ved 200 grader

Fyld:
1 pk bacon
olivenolie
2 store bananskalotteløg
1 fed hvidløg
1 porre
ost i bjælker - jeg brugte emmentaler og cheddar
1 håndfuld basilikum

3 æg
1½ dl cremefraishe
½ dl fløde
1 tsk sennep
salt, peber

Svits bacon på en pande. Hæld overskydende fedt fra og læg bacon på fedtsugende papir.
Svits løg ca 10 minutter til de er bløde, men ikke brune. Svits porre og hvidløg med de sidste par minutter.

Fordel løgene i den forbagte tærtebund. Strø bacon oven på løgene. Fordel dernæst osten i bjælker på tærten samt basilikum. Og hæld tilsidst den sammenpiskede æggemasse over.
Pynt evt. med overskydende dej.

Bag ved 200 grader ca ½ time.

Velbekomme:o)

Ingen kommentarer: