fredag den 16. januar 2009

Min magiske Lasagne


Ja, sådan har jeg det med Lasagne. Den ret har jeg altid lavet som "den første ret" i et nyt køkken. Da jeg flyttede for mig selv for første gang ind i min lille lejlighed på Finderupvej i Viborg, var det første indkøb i Mika til Lasagne. Siden den gang har jeg lavet Lasagne de gange jeg er flyttet, som en indvielse af det nye køkken.

Men også hvis jeg har fået en ny fantastisk sautépande - den første ret: Lasagne.

Hvis jeg er træt og lidt små ked: Lasagne er altid en trøst og nærmest som en slags terapi at lave.

Jeg har lavet den ret hundredvis af gang, så den sidder på rygraden. Og jeg elsker at lave den, smage den til og få det perfekte resultat. Nogle gange eksperimenterer jeg og tilsætter gulerødder, hvidløg, bladselleri, rødvin... Lader retten simrer 2-3 timer. Men egentligt er det denne mere simple måde, jeg allerbedst kan lide. Sikkert fordi det nogenlunde er sådan jeg fik Lasagne den første gang i aftenskolen til madlavning. Dog raffineret over tid.

Så her er opskriften:

Gode Lasagneplader, jeg bruger Barillas. Super plader.

Kødsauce:
1 spsk olivenolie
2 hakkede løg
30 g hakket bacon
500 g magert oksefars
4-5 dl vand
1½ spsk kalveboullion eller okse
1 lille dåse tomatpuré
1-2 dl Heinz Ketchup
1-2 tsk oregano
1 tsk timian
1 tsk tørret basilikum eller en håndfuld frisk
ca 1 tsk sukker
salt, peber og cayennepeber

Bechamelsauce:
2 spsk smør
2-3 spsk mel
ca ½ L mælk
ca 300-400 g lagert Klovborg
salt, peber

Fremgangsmåde - kødsauce:
Svits løgs løg i olien til de er klare. Svits herefter kødet.
Kog 4 dl vand og rør tomatpuré og ketchup ud heri. Tilsæt kødet.
Drys med oregano, timian, basilikum (kun hvis det er det tørre ellers vent til allersidst),
salt, peber, cayenne og sukker.

Lad simre - ½ - 2 timer.
Smag til med ketchup, salt, peber, sukker.
Fremgangsmåde - bechamelsauce:
Smelt smør og pisk melet ud heri.
Varm mælken inden det tilsættes. Tilsættes melblandingen lidt af gangen til en glat og fin sauce.
Lad koge igennem et par minutter for at fjerne melsmagen. Vigtigt.
Smag til med salt og peber.
Pisk osten i lidt efter lidt og kog igennem. Der skal meget ost i for at give den rigtige smag .

30 minutter ved 200 grader.

Tips:
Jeg har forsøgt med mange slags ost. Klovborg lagret er bare bedst! Og meget skal der i.

Velbekomme:o)

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Din lasagne ser intet mindre end fantastisk ud. Har ikke fået lasagne i evigheder, men tror nu at jeg vil lave det her i næste uge, hvor jeg har fri. Har planer om at lave en ordentlig spand bolognaise til fryseren, og så kan man jo lige så godt lave en lasagne samtidig. Tak for en super blog.