lørdag den 24. januar 2009

Nøddemazarin







Skønt - en hel weekend uden planer. Der er ikke noget bedre. Som altid betyder det, at jeg bruger noget tid i køkkenet.

I dag har jeg bagt denne fantastiske nøddemazarin. Den var nem at lave og smager vildt godt.

Jeg skød lidt genvej, da jeg havde købt en færdig kransekagemasse. Men det er jo nemt at lave sin egen, hvis man vil lave kagen helt fra bunden.

Her kommer opskriften:

Tærtedej:
125 g smør
100 g flormelis
1 knsp salt
250 g hvedemel
2 æggeblommer
korn fra ½ stang vanilie
2-3 spsk kold mælk eller vand

Dejen kan smuldes sammen med hænderne eller laves i foodprocessor.

Jeg lavede den i foodprocessoren - det var super nemt.
Kør smøret blødt med flormelis og salt. Tilsæt hvedemel til det ligner brødkrummer.
Tilsæt æggeblommer og vaniliekorn. Kør tilsidst dejen sammen med kold mælk.

Pas på med at køre for længe med processoren - dejen skal blot samle sig.

Form dejen til en tyk, lidt aflang pølse og læg på køl min. 1 time.

Man kan rulle dejen ud, men det kan være besværligt og samtidig arbejder man unødvendigt meget med dejen - hvilket ikke gør det færdige resultat mindre delikat.

Tag i stedet dejen og skær skiver på langs af pølsen på ca 2-3 milimeters tykkelse. Læg disse i tærteformen så de lapper en smule over hinanden og tryg så dejen sammen og ned i formen. Skær kanten pænt til.

Sæt formen i fryseren ½ times tid. Og sæt den direkte fra fryseren ind i en ovn på 200 grader og forbag tærten i 12 minutter. Turen i fryseren gør, at dejen ikke krymper og kryber ned af siderne i formen.

Fyld I:
30 g smeltet god chokolade
1 pose kransekagemasse eller hjemmelavet masse

Når bunden er forbagt, smøres den med smeltet chokolade og kransekagemassen fordeles udover chokoladen.

Bag igen ved 200 grader i 12 minutter.

Fyld II:
200 g blandede nødder - cashew, hasselnødder, mandler, valnødder og græskarkerner
100 g smør
75 g sukker (jeg brugte ½ muscovado og ½ rørsukker - for ekstra smag)
2 spsk akaciehonning

Bland og smelt disse ting sammen - giv et kort opkog.

Fordel til sidst denne masse jævnt over den nu bagte kransekagemasse. Og bag yderligere i 10 minutter ved 190 grader.

Pynt tilsidst kanten igen med mørk chokolade.

Tips:
En god idé at lave dobbelt portion, så har man altid en dej i fryseren til en hurtig tærte.

God appetit:o)

2 kommentarer:

Melisa Gün sagde ...

prøvede denne kage i weekenden.. den er virkelig lækker :-)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Melisa
Skønt at høre!!
Jeg havde helt glemt den ... men nu får jeg godt nok lyst til mazarin :)
Kh Hanne