søndag den 3. april 2011

Træstammer

For et par weekender siden lavede jeg disse små træstammer. Jeg ved ikke, hvorfor jeg aldrig har fået tanken før. Har jo af og til lavet trøfler/romkugler, men tanken har aldrig strejfet mig. Vil på et tidspunkt også forsøge mig med studenterbrød i ministørrelse.

Jeg så hos LaTascha, at hun havde lavet de fineste træstammer, så hurtigt måtte jeg ud og finde kagerester og prøve mig frem.
Romkugler er lækre!!! ... romkugledej omviklet med marcipan - ja, det er ikke dårligere!!

Jeg laver romkugledej som her. De bliver aller, allerbedst, hvis man bruger kagerester fra en mudcake. Og ejer man en flaske Stroh Rom, giver det prikken over i'et med dens let parfumerede smag... selv om anden brun rom, selvfølgelig også kan bruges.

Har man ikke mudcakerester, kan man putte lidt ekstra god kakao i for at få den mørke chokoladesmag.

Marcipanen udrulles meget tyndt, gerne imellem to stykker bagepapir. Rulles omkring en pølse af trøffeldej. Skær pænt til og skær i passende bidder. Dyp enderne i god, smeltet 70% mørk chokolade.

Forskellen på hjemmelavede træstammer/trøfler og bagerens er ENORM!!! Så gør dig selv den tjeneste at lave disse næste gange du har kagerester ... eller bag for fremtiden altid ekstra kage, så du er sikker på kagerester!




20 kommentarer:

Kager skal der til sagde ...

Rigtig god ide Hanne, de må prøves !

Hyggehygge
Marianne

Miss A sagde ...

Hej Hanne :)

Jeg så også godt opskriften hos LaTascha, det er altså bare en virkelig god idé at lave hjemmelavede træstammer :)

Dine ser altså virkelig lækre ud. Jeg må også prøve, lige så snart jeg har en kagerest - det har jeg aldrig *røde kinder*

De bedste hilsner fra
Anita
Liv og Mad

Unknown sagde ...

Hold nu op, de ser bare for gode ud. Ville ønske jeg lige havde det der skulle til for at lave dem, for så var jeg da godt nok gået igang med det samme. Nej, hvor er de lækre ..
:-)

Birgitte Windfeld-Hansen sagde ...

argh det så uartigt ! jeg må i køkkenet og have noget spiselig , det ser bare så godt ud de træstammer. fatter ikke du ikke ligner en tønde !
kh
Birgitte der har været til dans i låsby hele dagen

Piskeriset sagde ...

Aaaaaarh... instant kagetrang! Nu bliver jeg altså nødt til at lave aftensmad, inden jeg forgriber mig på noget sødt! Fyyyyy Hanne :-D

Unknown sagde ...

Ej hvor ser det godt ud! Jeg gider også bare kun spise den slags hvis man ved hvad der er i :)

/Lise
http://lisepaasu.blogspot.com

Hanne K's verden sagde ...

Hej Marianne
Lækre små bidder:)
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Anita
Ja, utrolig god idé.
Næh, kagerester er ikke nemme at få, man må simpelthen bage dobbeltportion ;)
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@Det-lille-køkken
Jeg kunne også mærke i går, da jeg bloggede om træstammerne, at det var dumt ... altså at jeg ikke havde fået blogget dem, da de stadig var i huset. For jeg fik absolut også trang til dem igen ;)

Hanne K's verden sagde ...

Hej Birgitte
Håber, at du fandt lidt lækkert i køkkenet ;)
Lidt tønde er man vel altid ;D
Kh Hanne
Lyder hyggeligt med dans på en søndag. Vi var afsted hele lørdag i Odense hos den ALTID skønne Niels Poulsen :)

Hanne K's verden sagde ...

@Piske, SORRY ... eller noget ;)
På en søndag (og alle andre dage) må man vel godt forgribe sig på lidt sødt *ss* ;) ... hahaha

Hanne K's verden sagde ...

@Lise ... ja, lige netop, man skal vide, hvad der er i den slags kager!

KageMor sagde ...

Hvor ser de gode ud! Nam nam :o)

jordbærkagen.com sagde ...

Det er utroligt at kagerester kan smage så godt!? Jge lavede selv romkugler med tvist (vil sige med rester af sprut og appelsinmarmelade) den anden dag, da jeg eksperimenterede med en kage eller to... Så bliver der en del rester.

Katrine sagde ...

Ej hvor får jeg bare lyst til at bage træstammer nu. Må vidst i gang med en mudcake - god undskyldning for at bage begge dele. Men har lige et spørgsmål, hvad gør jeg når jeg ikke har en foodprocessor, andre gode forslag?

Morten sagde ...

Der er rigtig stor forskel på de træstammer som man kan købe, og dine hjemmelavede træstammer ser rigtig lækre ud, så det skal helt sikkert prøves. Tak for tippet :)

Weekendhilsen

Morten
Københavnske restauranter

Hanne K's verden sagde ...

@Kagemor - TAK :) Populær spise.

Hanne K's verden sagde ...

@Little Sunshine - uhm, det lyder godt. Jeg har også tænkt på at hælde noget Contreau eller Grand Marnier i en portion på et tidspunkt.

Hanne K's verden sagde ...

@Katrine - ja, skynd dig at komme igang. Åh, hvor kunne jeg spise et stykke mudcake :)
Jeg ville forsøge med at smuldre kagen med en gaffel eller med fingrene og så ellers bare røre smør og rom i enten med en elmixer eller blot med en ske. Det kan godt være, at det kræver lidt armkræfter .... men så kan du jo også med god samvittighed spise lidt flere træstammer bagefter ;D

Hanne K's verden sagde ...

Hej Morten
Det var så lidt :)
Solhilsner herfra
Hanne