torsdag den 21. april 2011

Quesadillas med nyt fyld


Jeg har for et stykke siden bestilt Annatto Seeds hos Seasoned Pioneers . De skal bruges til en ret, som jeg på et tidspunkt inden længe skal lave med svinekæber.
Jeg har googlet og forsøgt at finde ud af, hvad de små, røde frø ellers kan bruges til. Der har jeg læst, at de har en let pebret, sød smag med et strejf af muskatnød. Jeg synes duften er lidt appelsin/orangeagtig og smagen måske rettere er lidt syrlig. Men måske er jeg gal på den ... for det er temmeligt mystisk duft og både duft og smag er svær at definere. Nogen kan måske hjælpe med at komme den nærmere?
Frøene bruges også til at farve f.eks. cheddar, gouda, ris, røget fisk og lignende. Og det forstår man ... pas på det farver helt enormt. Jeg måtte igang med grydesvampen på mit pludseligt meget orange køkkenbord ;)

 
Det blev til 2 slags quesadillas - begge med kylling, men med forskellige grøntsager og krydderier.

Jeg valgte at bruge kyllingeoverlår, da kødet fra låret er meget mere saftigt og lækkert end brystkød. Men man kan bruge, hvad man synes bedst om.

Jeg har hakket kødet ret fint i hånden med en stor kniv for at opnå mere struktur i retten end man får med hakket kød. Det er lettest, hvis kødet er let frossen.
Version I:
2 kyllingeoverlår hakket i hånden marineres i mindst 1 times tid i :
1 spsk annatto frø
1 tsk hel spidskommen
½ tsk ristet hvidløgssalt (eller blot 1 fed hvidløg + salt)
1 tsk oregano
½ tsk mexikansk chilipulver
saft fra ½ citron
saft fra ½ appelsin
2 spsk olivenolie

olivenolie
1 lille finthakket rødløg
2 cocktailtomater i små tern

Start med at knuse Annatto frøene og spidskommen. Jeg tror, at den bedste måde er i en kaffemølle. Jeg forsøgte med morter og med minihakker. Ikke nogle af delene var helt optimale, hvis man ønsker at opnå pulverform.
Knust Annatto frø, spidskommen, hvidløgssalt, oregano, chili blandes med citron- og appelsinsaft og olivenolie.
Hakket kylling blandes i og marinerer mindst 1 time.

Svits rødløg ved svag varme til de er møre, det tager ca 20 minutter. Pas på, at de ikke bruner. Tilsæt kødet og lad det hele simre endnu 5-8 minutter til kødet er mørt og gennemstegt. Hvis der stadig er noget væde ved kødet, giv det 1 minuts tid ved høj varme, så det fordamper. Smag til med salt og peber. Vend små tomattern i og køl fyldet af.

  

 

   
Version II
3 kyllingeoverlår - hakket med kniv

olivenolie
1 grøn chili
1 rød snackpeber
1 fed hvidløg
10 stilke koriander
½ spsk Worchestershire sauce
1/4 tsk spidskommen
salt
Start med at stege kyllingekødet i olivenolie ca 5 minutter. Tilsæt finthakket chili, snackpeber og spidskommen og svits endnu 5 minutter. Tilsæt Worchestershire sauce efter et par minutter. Stilkene fra koriander kan fint tilsættes, så de også bliver lidt tilberedte.
Til sidst smages til med salt og evt. peber eller mere chili. Og grofthakket korianderblade blandes i.
Fyldet køles af.

 
 
Quesadillas
Tortillas
Læg en håndfuld cheddarost på en tortilla, herover fordeles kødfyld og endnu en håndfuld cheddarost.
Kan enten laves på en pande eller bages i ovnen.
Jeg bagte i ovnen ved 200 grader.
Tortilla sættes ind i ovnen i ca 5 minutter til osten begynder at smelte. Derefter placeres endnu en tortilla oven på fyldet og drysses med ost. De bages endnu 3-5 minutter til osten smelter, bliver gylden og sprød. Pas dog på - sveden tortilla er ikke godt.
Skær ud i trekanter.
 
Salsa
1 rød snackpeber
½ rødløg
1 grøn chili
2-3 cocktailtomater (uden kerner)
1 fed hvidløg
2 spsk olivenolie
½-1 tsk sukker
1 appelsin
10 stilke koriander
salt, peber
Grøntsager snittes helt fint og hvidløg knuses. Og alt blandes sammen.
Smag til med sukker, salt og peber. Lad trække mindst 1 time før servering.
Guacemole
2 avocadoer
1 rød chili
½ rødløg
½ fed hvidløg
1 citron
salt
Mos avocadoerne, tilsæt finthakket chili, rødløg og hvidløg. Rør med citronsaft og smag til med salt.

Note: Jeg er vild med mexikansk mad og jeg er vild med fingermad, som skal dyppes i diverse dip og lignende. Så et måltid som faldt helt i min smag.
Jeg kunne bedst lide version II. De Annatto Seeds skal jeg prøve lidt mere kræfter med, kan ikke helt sige, hvad jeg synes om dem. Jeg håber, at nogen af jer læsere, kender lidt mere til dem og kan give mig lidt mere info om dem.
Og ellers lover jeg snart at lave endnu en opskrift med frøene, så jeg kan give lidt mere billede af, hvad man kan med dem.

6 kommentarer:

Anne sagde ...

Uhm - det ser lækkert ud og farverigt. Mexicansk mad er også en af mine favoritter. Så nu inspiration er altid velkommen.

Birgitte Windfeld-Hansen sagde ...

det må jeg prøve engang , det lyder pragtfuld

Anne sagde ...

Århhhh....det skal jeg prøve engang. Det ser rigtig lækkert ud:-)

Hanne K's verden sagde ...

@Anne, jeg er også altid på udkig efter ny mexi-opskrifter.

Hanne K's verden sagde ...

@Birgitte - ja, det må du. Rigtig hyggemad.

Hanne K's verden sagde ...

@LaTascha, det må du gøre. Det er altid et hit :)