mandag den 18. april 2011

Kamutbrød bagt i støbejernsgryde

Efter at have snuset rundt i Brøndums Hotel, Stedet og maden af Claus Jacobsen fandt jeg en opskrift på Durumbrød hævet natten over med ganske lidt gær. Med inspiration herfra kom der dette velduftende brød ud af ovnen her til morgen.

Fordej/Dag 1:
2 dl vand
200 g kamut-fuldkornsmel
1 g gær
Røres sammen, dækkes med et fugtigt klæde og står natten over.
En ret bastant dej, som får lov at stå og boble.
Dag 2:
2 dl lunkent vand
1 g gær
20 g havsalt
200 g kamut-fuldkornsmel
italiensk Tipo 00 hvedemel
Rør gær og vand i fordejen. Tilsæt kamut og herefter hvedemel lidt af gangen. Ælt til du har en smidig dej. Ælt mindst 5 minutter - gerne længere.

 

Form et brød og læg i et smurt fad eller smør lidt olie på køkkenbordet. Dæk med fugtigt klæde.
Lad hæve mindst 1½ time.
 
Sæt en støbejernsgryde ind i ovnen, når der stadig er 45 minutter tilbage af hævetiden. Tænd ovnen på 250 grader.
Når ovnen er varm og brødet færdighævet, lægges brødet forsigtigt over i gryden. Læg låg på gryden og bag i 20 minutter. Herefter tages låget af og brødet bager yderligere 15 minutter.
Tag ud og køl af på en rist.

Jeg fik et par skiver med økologisk SMØR til morgenmad og hertil hjemmepresset appelsinjuice og en kop Green Sct. Petersbourg fra Kusmi ... Ahhhhhhh - god start på en uges påskeferie!

Der er virkelig knald på smagen i kamut. Det smager faktisk, som om man har bagt brødet på en kraftig øl, krydret med honning eller lignende - sådan lidt mørk, krydret i smagen ... Virkelig en meltype, som det er værd at bage med.
Det er et ret bastant og tungt brød med en fugtig krumme og sprød skorpe.

Til frokost blev 2 tynde skiver til en sandwich sammen med tynde skiver rådyrfilet, agurk og mayo.
Om et par dage, tror jeg, at det vil være fantastisk at lave små sprøde crostini af.
 

 

14 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Det er en spændende opskrift, og godt ser det ud! Jeg har godt nok ikke en støbejernsgryde, men... hm... jeg får ideer alligevel. Har noget kamutmel, jeg ikke har fået brugt, så tak for 'reminderen' :-)

Bitten sagde ...

Det ser helt vildt godt ud! Virkelig pænt brød.
Når jeg bager, smager det højst godt, men er ingen skønhed udenpå ;)

heidi sagde ...

Jeg kan rigtig godt lide krakeleringerne i overfladen - og godt at se at det virker med støbejernsmodellen :-)
Rigtig god ferie!

Hanne K's verden sagde ...

@Piske, Tak :) Har du ikke en stegeso, for den vil man kunne bruge på samme måde.

Hanne K's verden sagde ...

@Heidi - ja, de krakeleringer ser ret fine ud. Og ja, succesoplevelse i dag, at grydemetoden virkede ;)
TAK - det er SÅ skønt!!! Og i lige måde til dig :)

Hanne K's verden sagde ...

@Bitten ... haha, Tak :) Det er da absolut også smagen der er vigtigst. Tænk hvis du bagte smukke brød, som smage af hø. Det var da langt værre! ;)

Birgitte Windfeld-Hansen sagde ...

uha det ser godt ud ! må i køkkenet efter noget spiselig....

carla sagde ...

lækkert! jeg har bagt brød i en almindelig gryde nogle gange, og det fungerer også helt fint

:) C.

Hanne K's verden sagde ...

@Birgitte .. hehe, det er hagen ved at surfe i blogland. Man bliver så sulten, så sulten ;)

Hanne K's verden sagde ...

@Carla, tak - rådet er hermed givet videre :)

Lise sagde ...

Hvor ser det dog flot ud - jeg har ikke proevet kamut som mel, men kun kogt hele- men de var ikke saadan lige at faa moere som perlebyg.

Lise
www.detskalsmageafnoget.blogspot.com

Hanne K's verden sagde ...

@Lise, det har jeg ikke prøvet. Altså at koge kamut hele. De er nok ikke oplagte at bruge som kamut-otto, så ;)

Unknown sagde ...

Hvor meget italiensk Tipo 00 hvedemel skal benyttes

Hanne K's verden sagde ...

@Børge
Så meget Tipo 00, at du kan ælte dejen smidig. Jeg kan ikke sige dig et mål, desværre.