lørdag den 30. april 2011

Soufflerede kartofler

En rest kartoffelmos kan hurtig blive til en lækker frokostret eller tilbehør til aftensmaden.
Ægget gør, at mosen soufflerer - og bliver luftig og lækker.

3-4 dl kartoffelmos
1 æg
ca ½ dl fløde
salt, peber
evt 1 frankfurter eller se note
Kartoffelmosen røres lidt lind med fløde og æg røres i. Smag til med salt og peber og evt. en bunke friske krydderurter. Pølsen skæres i ca 1½ cms bidder og blandes i.
Hæld i et smurt ildfast fad og bag ved 200 grader i ca. 20-30 minutter til overfladen bliver gylden.

Note: Andet fyld kunne være en rest fra en kylling eller andet kød, peberfrugt i tern, soltørrede tomater, alverdens friske krydderurter, Fetatern osv. Her er rig mulighed for at lege.

6 kommentarer:

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne

Super dejlige måde af få brugt en rest mos på :-)

Ses vi hos Piskehapsen til august?

Knus
Malou

Birgitte Windfeld-Hansen sagde ...

mums det ser godt ud, jeg har glemt atr spise frokost , så der da ingenting at sige til jeg bliver sulten når jeg sider og læser om lækre sager !

Hanne K's verden sagde ...

Kære Malou
Det er skønt, når man får udnyttet resterne på en god måde. Det giver glæde!
Jeg har endnu ikke helt funder ud af det med august. Det er vist lige efter min ferie, så skal lige se, hvordan jeg kan få det til at passe. Men jeg vil rigtigt gerne!!! Tager du og Sif derover?
Knus Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@Birgitte, man kan og må da ikke glemme sin frokost ;D ... en af dagens højdepunkter.
Tak :)

Stine V sagde ...

Hej :)
Jeg tænkte på om man også kan putte lidt revet frisk kartoffel i?

Hanne K's verden sagde ...

Hej Stine
Jo, det kunne man nok godt. Men det skal nok være så fintrevet, at det kan nå at blive mørt.
Ellers kunne man jo bruge gulerod, som man måske hellere vil spise, når det stadig har lidt sprødhed.
Mange hilsner Hanne