mandag den 25. april 2011

Grønne fingre?

Jeg har i år gang i en større tomatproduktion. Jeg fik lyst til at forsøge mig med at så mine tomater selv i stedet for at købe planter. Jeg købte en tomatfrøpakke hos Camilla Plum med 10 forskellige sorter.
Der er bl.a. Rød sukkerknald - en lille rød og sukkersød tomat, Black Plum - en krydret, rødbrun blommetomat, Tigarella - en stribet tomat, White Tomasil - en tomat med store hvide frugter og sød smag, en gul bøftomat, Green Sausage - en grøn aflang tomat med gyldne striber. Behøver jeg at sige, at jeg glæder mig.

Det har været en hyggelig opgave indtil nu. Jeg såede frøene den 3. april og der gik ikke frygteligt mange dage, før de første begyndte at spire. Og så er det bare gå og holde øje, vande jævnligt og vente på, at de er store nok til at blive plantet om.

Jeg er helt overrasket over, at jeg synes, at det er så sjovt ... grønne fingre har jeg aldrig tænkt, at jeg var i besiddelse af, men måske ;) ... måske også noget med alderen at gøre ...

Her er frøene sået den 3. april.
Tomaterne er efterhånden blevet imellem 5-15 cm høje. Derudover er der også sået 5 slags basilikum, timian, oregano, salvie og rosmarin.
For 1 uges tid siden fik jeg lyst til at føje små kuglerunde, gule squash til forspirringsbordet og nogle peberfrugter.
 I dag kom de små tomatplanter ud på græs og blev plantet om.
Med små plantesedler, så jeg kan holde styr på sorterne.
 Jeg løb tør for potter, så må lige igang med de sidste en af dagene.

 På plads igen på plantebordet.



Squashfrøene spirrede efter ganske få dage og man kan se dem vokse fra dag til dag.
Det bliver en pragtfuld sommer. Jeg har fået mod på også at så blandede gulerødder, bladbeder, hjulkrone ... og tror også, at jeg må have fat i nogle løg, porre og .... ja, det griber vist om sig.

Har du også gang i urtehaven? Og har du nogle ting, som du bare må så/plante/prikle hvert år?

10 kommentarer:

MissMuffin sagde ...

Hej Hanne

Min Pap og jeg købte sidste år sådan en pakke til deling og det havde vi meget sjov ud af!
Ikke allesammen var lige gode, for nogle af de lidt for mærkelige sorter blev noget hurtigt underlige og knudrede når de var ved at blive modne.
Vores favoritter var helt klart den stribede Tigarella, der er god, fast og smagfuld og så en lille bitte gul cherrytomat, der smagte helt fantastisk- jeg håber at den også er med i din pakke!
Tror den hed Millefleur eller noget i den stil?!

Du kan se et billede af en af vores høster lige her:

http://frkmuffinsopskrifter.blogspot.com/2010/09/missmuffins-tomatsuppe.html

Jeg elsker hjemmedyrkede tomatr, så jeg glæder mig til at se hvad for nogle Pap har i væksthuset i år:)
Vi sælger jo desværre kolonihaven, såjeg springer lige over:)

Held og lykke med dem:)

Birgitte Windfeld-Hansen sagde ...

he he, du har nok fået "tomatkuller" det pragtful sådan at kunne høste sine egne solmodne tomater !, jeg kan varmt anbefalen den alm. tomat der hedder elin ,og så det jo et must at have blommetomater :-), bon appetit

Piskeriset sagde ...

Det ser rigtig spændende ud!

Jeg købte nogle frø samme sted tidligere på foråret, men en del af dem blev desværre ikke til noget. Til gengæld er samtlige af de rester, jeg havde fra sidste år, vokset med det samme, jeg såede dem, så der kommer stadig nogle gode ting i vores krydderurtebed :-)

Glæder mig til at høre mere om, hvilke du kan anbefale, når vi kommer længere hen på sæsonen.

Den positive vejleder sagde ...

Eeej, hvor ser det fantastisk ud, Hanne. SÅ inspirerende!! Vi har lige planet tomater og aubergine ud - men vi vil ha fat i andre grøntsager også... og et indlæg som dette sætter gang i de kreative tanker. Tak for det!

Hanne K's verden sagde ...

Hej MissMuffin
Ja, jeg kan godt huske dine tomatindlæg fra sidste år. De ser fantastiske ud. Er spændt på, hvad jeg synes om smagen på de forskellige, når vi kommer dertil.
Jo, den der Millefleur er der. Dem vil jeg så holde tæt til kroppen og ikke forære væk ;)
Har lige været inde og læse din blog. Det var gået min næse forbi, at I vil sælge kolonihaven.
Jeg troede, at I var super glade for kolonihavelivet.
Men held og lykke med salget.
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@Birgitte - jeg får tomatkuller hvert eneste år ... Elsker tomater! Jeg tror, at jeg må vente med Elin-tomaten til næste år. Har 40 planter .... det må være rigeligt. Men tak for tip!

Hanne K's verden sagde ...

@Piske - kan du ikke skrive til dem og brokke dig lidt. Kunne da forestille mig, at de måske ville sende dig lidt nye. De er jo ikke helt gratis :)
Jeg er også super spændt... Kan faktisk ikke rigtigt vente. At have grønne fingre kræver tålmådighed ... en dyd, som jeg ikke ejer specielt meget af. Så terapeutisk er det nok en god opgave, jeg har kastet mig ud i ;)

Hanne K's verden sagde ...

@Eva - det var så lidt :) Det er rigtigt, man bliver totalt grebet af det. Min bekymring er, om begejstringen holder, når man skal ud at luge, vande og styre afgrøderne. Men det må jo komme an på en prøve!
God fornøjelse i haven.

Malou Klidmoster sagde ...

Kære Hanne

Wow, jeg skal da lige love for at du har grønne fingre :-)

Glæder mig til at følge med i hvad det bliver til.

Kram Malou

Hanne K's verden sagde ...

Kære Malou
Ja, jeg er også selv vildt spændt.
En ting er, at tingene spirrer ... men gad vide, om der også kommer noget godt ud af det.
Indtil videre tegner det dog godt :)
Knus Hanne