søndag den 27. marts 2011

Pærecrumble med chokolade

Et lille hængeparti fra en weekend for nogle uger siden. 
Her blev jeg simpelthen nødt til .... at bage en kage med pærer, da jeg havde 4 store fuldmodne pærer til at ligge.

4 store pærer
½ citron (skal og saft)
3 spsk rørsukker
50 g mørk chokolade
50 g mælkechokolade

125 g mel
60 g rørsukker
60 g smør + 10 g smør
60 cashewnødder
Skræl og fjern kernehus på pærerne og skær i mundrette størrelser.
Bland pærer med sukker, citronsaft og skal + de 2 slags chokolader. Fordel i et smurt ildfast fad.

Smuldr de 60 g smør i mel og sukker. Hak nødderne groft og bland i. Fordel over pærerne.
Fordel de sidste 10 g smør i små klatter over fadet.

Bag ved 180 grader ca. 35-45 minutter. Hold øje - den skal være fin gylden.

Note: Pæretærte er jo altid lækkert. Det anderledes ved denne var chokoladen og cashewnødder. Jeg må sige, at mine smagsløg var mest til den lyse chokolade. Jeg synes, at den mørke var for skarp op imod de søde, aromatiske pærer. Igen fungerede cashewnødderne godt i en kage.

7 kommentarer:

Kager skal der til sagde ...

Øjjjj det ser bare SÅÅÅÅÅÅ mums ud !!!

Må snart prøve de nødder i en kage.. De plejer bare ikke at overleve ret længe her hjemme.... hihihi

Hyggehygge
Marianne

Miss A sagde ...

Hej Hanne :)

Uhm, hvor ser det lækkert ud!

Jeg har ikke nogen pærer, men jeg bliver simpelthen nødt til at prøve at lave den der kage!

De bedste hilsner fra
Anita
Liv og Mad

Prikker i luften sagde ...

Hvor ser det lækkert ud, det bliver jeg nødt til at prøve:-)

Prikker i luften sagde ...

Det ser vildt lækkert ud,tror jeg skal prøve den snarest muligt. Har tit lavet nogenlinde den sammebare med rabarber.Det plejer at være en af yndlingskagerne her i huset:-)

Hanne K's verden sagde ...

@Marianne, Crumble er bare noget af det bedste, synes jeg.
Ja, cashewnødder i kager er jeg blevet ret vild med.
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Anita
Du må prøve det en gang ved lejlighed :) Men ellers kan pærerne jo skiftes ud med æbler eller rabarber, som Prikker i luften foreslår .)
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

@Prikker i luften, Crumbles er vist en sikker vinder hos mange. Jeg elsker dem. Jeg laver også nogle gange med rabarber. Putter du også chokolade i til rabarberne?