søndag den 13. marts 2011

Kyllingeroulade og kartoffelgratin

I fredags holdt vi Desperate Housewives fest på arbejde, og jeg stod for madlavningen. Vi har i vores køkken ikke mulighed for at stå med varmt mad, så jeg havde fra Malou fået nogle idéer til kød, som kunne serveres koldt. I ugen op til fik jeg prøvet denne kyllingeroulade af. I får to variationer af fyldet, da jeg lavede den anderledes til selve festen. Jeg kan selv bedst lide det "røde italienske fyld" med soltørrede tomater, hvidløg og salvie. Men det gode ved fars er jo, at man kan blande lige præcis det i, som man holder mest af.

4 store kyllingebryster

Fyld 1:
400 g hakket kyllingekød
250 g fint hakkede svampe
1 bundt basilikum
1 lille fintrevet skalotteløg
1 tsk salt
et stort drys peber
1 sammenpisket æg

Fyld II:
400 g hakket kyllingekød
1 tsk salt
cayennepeber
½ tsk tørret salvie
5 finthakkede soltørrede tomater
1 stort fed revet hvidløg
1 fintrevet skalotteløg
1 sammenpisket æg


Rør en fars af ingredienserne til enten "fyld 1" eller "fyld 2".

Bank kyllingebrysterne flade imellem 2 stykker film med f.eks. en kødhammer eller en kagerulle. Placer dem på et stort stykke film helt tæt sammen. Drys med salt og peber. Fordel farsen i en pølse på midten af kyllingebrysterne. Rul til en stram pølse med filmen omkring. Pak ind i to lag stanniol.
Stik stegetermometer ind i midten.
Bag nu ved 160 graders varmluft. Rouladen skal have en centrumtemperatur på 75 grader. For at opnå dette, skal du tage rouladen ud af ovnen, når den er ca. 70 grader. Den vil stige yderligere, når den hviler.

Kan både serveres varm, lun og kold. Og det er nemt at skære nogle pæne skiver af den.
 

Til festen fik vi forskellige salater til, derhjemme serverede jeg med bønnehummus, rugsinnier og denne kartoffelgratin:

4 kartofler
1 gulerod
1 persillerod
½ rødløg
2 æg
1½ dl fløde
salt, peber
muskatnød
Riv kartofler, gulerod og persillerod meget fint. Pres gerne lidt af væden ud af rodfrugterne ved at vride dem i et rent klæde. Snit rødløg i meget tynde skiver.
Pisk æg og fløde godt sammen, bland med grøntsager. Smag til med salt, peber og muskatnød.
Hæld i et smurt, ovnfast fad og bag ved 180 grader i ca. 30-40 minutter. Dæk fadet med et stykke krøllet, vådt bagepapir efter 20 minutter.

Note: Lækkert og hurtigt forberedt tilbehør, som kan varieres med krydderurter, revet ost, andre grøntsager.
  

10 kommentarer:

SushiStegen sagde ...

Mums, det både ser og lyder helt fantastisk... mon ikke jeg kan nå at handle lidt kylling til i aften.

Signe sagde ...

Sikke en flot ret, Hanne. Det er længe siden jeg har fået farseret kylling, det må jeg snart lave igen :-)
Kan filmen godt tåle den høje temperatur, eller skal man bruge microovnsfilm?

Hanne K's verden sagde ...

@SushiStegen ...Tak, håber, at du har nået at handle kylling :)
Dit navn giver mig frygtelig sushitrang i dag ;)

Hanne K's verden sagde ...

@Signe, Tusind tak :) Ja, den almindelige film kan godt tåle temperaturen, når den er pakket ind i et par lage stanniol. (Fif fra Malou)

SushiStegen sagde ...

Ha..ha...ha, der er noget i luften eller vejret som lokker. Jeg har nemlig lige en sushiaftale imorgen.

Det er jo luksus at bo i byen. Fakta om hjørnet har åbent til kl 22 alle dage

Piskeriset sagde ...

Det lyder vel nok godt... nu blev min liste lige lidt længere... iiiih altså ;-)

Hanne K's verden sagde ...

@SushiStegen ... ja, det må være vejret. Havde jeg ikke haft hele 35 km til nærmeste ordentlige sushibiks, så var jeg smuttet afsted i dag!!

Hanne K's verden sagde ...

@Piske - Hele tiden vokser den liste :) Men en god roulade med mange muligheder.

Miss A sagde ...

Hej Hanne :)

Det ser bare rigtig lækkert ud :)

De bedste hilsner fra
Anita
Liv og Mad

Hanne K's verden sagde ...

Hej Anita
Tak, tak :)
Mange hilsner til dig
Hanne