lørdag den 5. marts 2011

Langtidshævede kerneboller med skyr

I sidste weekend var vi en flok Jetdancers, som tog til det årlige Windmill arrangement i Vejle. Karupdanserne er kendte for at have MEGET mad med, når vi tager ud. I søndags nærmede det sig en buffet. Mit bidrag var kerneboller og saltkaramelkiks.

Bollerne var svampede og lækre. Skyr tilførte en let syrlig smag og fugt, kernerne et blødt bid. Bollerne bevarede fugtigheden fint dagene efter, hvilket jeg ellers synes er sjældent.

Kerneboller med skyr
(16 boller)
250 g trekornsblanding
2 dl kogende vand

3 dl lunken vand
25 g gær
2 dl skyr
3 spsk olivenolie
1 tsk agavesirup
2 dl fuldkornsemmer- og speltmel
hvedemel (gerne en økologisk én, som indeholder kimdele og klid)
2½ tsk havsalt
Hæld den kogende vand over trekornsblandingen og lad dette stå tildækket 2-3 timer.
Bland nu lunken vand i og opløs gæren heri. Tilføj skyr, olivenolie, sirup og fuldkornsmelet. Rør godt rundt.
Tilsæt nu hvedemel og salt. Tilsæt mel til du har en ret fedtet dej. Jeg rørte dejen sammen og æltede ikke. Dæk skålen godt til og lad den hæve koldt til næste dage.

Tag dejen ud af køleskabet og lad den stå ved stuetemperatur et par timer.

Sæt en form med vand i bunden af ovnen. Forvarm ovnen til 250 grader.
Form 16 boller af dejen. Dejen er fortsat meget klistret, men formes nemt, hvis du putter godt med mel på hænderne. Lad efterhæve ½ times tid

Pensel bollerne med vand. Sæt bollerne midt i ovnen og skru ovnen ned til 200 grader.
Bag ca 15 min. Jeg satte ovnen på varmluft de sidste 3 minutter for at give dem lidt gylden farve.

Note: Bollerne kan tilsættes lidt mere gær og blot hæve et par timer, hvis man er utålmodig og gerne vil have boller i en fart.

6 kommentarer:

Tante Grøn sagde ...

Nej hvor ser de lækre ud... Dem må jeg bestemt prøve:)

Go' søndag

/Tante Grøn

Miss A sagde ...

Hej Hanne :)

Sikke nogle lækre boller - de var sikkert lige så populære som saltkaramel kiksene..

De bedste hilsner fra
Anita
Liv og Mad

Anne sagde ...

Uhh, nogle lækre boller. Jeg plejer at putte lidt creme fraiche, ymer/yoghurt naturel eller kærnemælk i mine boller - så synes jeg også de holder sig bløde og svampede i nogle dage. Kan være jeg skal prøve med skyr næste gang:-)

Mange hilsner fra

Anne.

Hanne K's verden sagde ...

@Tanke Grøn, TAK:) Og i lige måde.
Har lige guffet 2 til frokost, Uhmm.
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Anita
Tak. Ja, de faldt i god jord :)
Kh Hanne

Hanne K's verden sagde ...

Hej Anne
Det var også noget nyt med Skyr i bollerne ... der var lige en rest i køleskabet.
Jeg bager sjældent boller uden surmælksprodukt - det giver bare noget godt til boller.
Kh Hanne