søndag den 13. marts 2011

Hummus med sorte bønner

Hummus, tzatziki, guacemole, pesto... dips i alle afskygninger er noget så lækkert. I denne uge har jeg leget med sorte bønner og det blev der denne lilla hummuslignende dip ud af.

lækkert til pitabrød, som dip til kødet eller grøntsagsstængerne.

ca 4 dl kogte sorte bønner
½ dl vand (ca - juster til konsistensen er god)
½ tsk spidskommen
1/4 tsk cayennepeber
citronsaft (½-1 citron)
1 stor spsk tahin
salt
2 fed revet hvidløg
Bønnerne blendes med alle ingredienser (på nær hvidløget) til en cremet masse.
Tilsidst rives hvidløg og blandes i. Smag til med salt, cayenne, spidskommen og citronsaft.
Lad gerne trække et par timer.

Note: Jeg tilsætter hvidløget til sidst, da jeg synes, at smagen bliver for skarp og svovlet, hvis det blendes med. Men det er en smags sag....

5 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Meget spændende! Har den en mørkere smag?

Hanne K's verden sagde ...

@Piske - nej, der er ikke den store smagsforskel. Men den har en funky farve ;)

Miss A sagde ...

Hej Hanne :)

Jeg har netop selv været igang med at eksperimenterer lidt med bønner, dip og humus :)

Så er det lidt sjovt at se, at du også lige kommer med en opskrift.

Din bønnehumus ser super lækker ud :)

De bedste hilsner fra
Anita
Liv og Mad

Hanne K's verden sagde ...

Hej Anita
Jeg må over og checke hos dig, hvad du har fundet på med de lækre bønner.

Tak:)
Mange hilsner Hanne

Ida sagde ...

Hej Hanne
Lækker smag, og herligt at lave humus på en for mig ny måde! Tak for opskrift og inspiration.
Mange hilsner Ida